Del : SMS
Berlingske Business

Politikere vil rydde op i europæisk luftfart

FRANCE-AVIATION-AIR FRANCE-PLANE
»Vi skal gribe ind nu, hvis vi skal bevare en høj flyvesikkerhed. Derfor mener vi, at der skal være krav om, at mindst 75 procent af et flyselskabs piloter skal være direkte tilknyttet flyselskabet,« siger Jonas Dahl, gruppeformand i SFs folketingsgruppe. Foto:

Efter beretninger om løstansatte piloter, der tager trætte og syge på arbejde, kræver politikere på tværs af partiskel lovstramninger i den europæiske luftfart. Deres krav kan skade økonomien i lavprisselskaber som Ryanair.

Artiklen fortsætter under annoncen

Stram reglerne over for de europæiske flyselskaber øjeblikkeligt.

Sådan lyder den direkte opfordring fra en stribe danske politikere til EU-Kommissionen efter et forår, hvor beretninger om pressede piloter i lavprisselskaber er piblet frem i danske og internationale medier.

rapport

Både SF, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti beder transportkommissær Violeta Bulc om at gribe ind så hurtigt som muligt over for europæiske flyselskaber. De seneste 20 års EU-liberaliseringer af luftfarten er gået for vidt, mener politikere fra de tre partier, der anser flyvesikkerheden for at være truet, efter at løse ansættelsesformer og lav jobsikkerhed for piloter har vundet indpas.

Det bekymrer særligt politikerne, at syge piloter, ifølge bl.a. en rapport fra Gent University, risikerer at blive presset til at tage på arbejde, da en stor del af dem er ansat via vikarbureauer, enkeltmandsfirmaer og på kontrakter, hvor de kun får løn for de timer, de reelt flyver. Konstruktionen betyder, at de ingen løn får, når de melder sig syge, og det finder politikerne problematisk for flyvesikkerheden.

BM

»Vi er nødt til at stille krav til, at piloterne har en direkte tilknytning til de selskaber, som de flyver for. Som løst ansat risikerer man alt for let at komme til at stå i en situation, hvor man ikke vil sige sin arbejdsgiver imod, fordi man så ikke længere bliver hyret til at flyve. Vi ved også, at yngre piloter har forladt pilotuddannelsen med en bankgæld på måske 600.000 eller 700.000 kroner, der skal afdrages. I den situation er det på ingen måde hensigtsmæssigt, at piloterne mister deres lønindkomst for hver dag, de melder sig syge,« siger Ole Christensen, socialdemokratisk medlem af Beskæftigelsesudvalget i Europa-Parlamantet.

Urimelig konkurrence

»Vi skal gribe ind nu, hvis vi skal bevare en høj flyvesikkerhed. Derfor mener vi, at der skal være krav om, at mindst 75 procent af et flyselskabs piloter skal være direkte tilknyttet flyselskabet,« siger Jonas Dahl, gruppeformand i SFs folketingsgruppe.

lufthavnsdirektør Thomas Woldbye

Han mener, at en kommende dansk regering skal arbejde for, at dette forslag og andre SF-forslag kommer med i en ny luftfartspakke, som EU-Kommissionen forventes at lancere i efteråret 2015.

Morten Messerschmidt, medlem af Europa-Parlamentet for Dansk Folkeparti, mener, at der er grund til at skride ind straks over for flyselskaberne. Han har sendt et brev til flere kommissærer, heriblandt Violeta Bulc, hvori han beskriver, at der er opstået »urimelig konkurrence på luftfartsmarkedet (...) hvor især Ryanair har stået i spidsen for udvikling af nye dybt kreative og uigennemskuelige transnationale selskabsformer og konstruktioner for ansættelse af flypersonale til den lavest mulige pris«.

ryanair

»EU skal sætte langt stærkere ind over for den stigende mængde af nye, kreative atypiske selskabsformer og ansættelser, som uden hensyn til personale og sikkerhed udelukkende er indrettet for at udnytte smuthuller mellem landenes regler – den såkaldte regelshopping,« skriver Messerschmidt, der i alt stiller fire forslag til Kommissionen om stramninger.

Bedre beskyttelse af piloter

Som beskrevet indgående i en Berlingske-single om Ryanair er det irske lavprisselskab et af de flyselskaber, der i vidt omfang beder sine over 3.000 piloter om at oprette egne enkeltmandsselskaber i stedet for at tilbyde dem ansættelse direkte i Ryanair. Disse piloter får ikke løn, når de melder sig syge. Ryanair oplyser, at op mod 35 procent af selskabets kaptajner ikke er direkte ansat. Flyselskabet ønsker ikke at oplyse, hvor mange af dets styrmænd, der ikke har en direkte ansættelse i selskabet, men fagforeninger hævder, at det er flere end 50 procent.

21BUSRyanair.jpg

Andre lavprisselskaber har konstruktioner, som minder om Ryanairs, fremgår det af rapporten Atypical Employment in Aviation, som 6.633 piloter har bidraget til.

Den 310 sider lange rapport indeholder et væld af udtalelser fra piloter – udtalelser, som politikerne finder bemærkelsesværdige, og de foreslår, at Kommissionen gør det langt mere attraktivt for piloter at påpege potentielle sikkerhedsproblemer.

»Der skal på EU-plan oprettes en fælles whistleblower-ordning, som sikrer, at piloter kan påpege de sikkerhedsbekymringer, som de har,« siger Jonas Dahl, mens S og DF også argumenterer for bedre økonomisk og juridisk beskyttelse af de piloter, som står frem som whistleblowere – og således risikerer at miste deres job og indtægtsgrundlag.

Tirsdag: Ryanair

For det tredje peger politikerne på, at Kommissionen bør hanke op i, at der bliver bedre kontrol med, at flyselskaber bidrager til sociale ydelser, og at deres ansatte betaler skat i de rette lande. Også erhvervsorganisationen DI og SAS har forleden appelleret til, at der på europæisk plan opnås enighed om regelstramninger for hele industrien.

Holder øje med udviklingen

Transportkommissær Violeta Bulch oplyser via sin talsperson til Berlingske, at Kommissionen holder nøje øje med udviklingen i de »atypiske« ansættelsesforhold i industrien, og at de ikke »leder til misbrug.« Ifølge talspersonen er kommissæren netop nu i dialog med European Cockpit Association om bl.a. de konsekvenser, der kan være ved, at piloter blot får løn for de timer, som de reelt flyver.

sas

Ryanair har flere gange fremhævet, at flyselskabets ansættelsesforhold på ingen måde kompromitterer sikkerheden. Det irske flyselskab har også gjort det klart over for aktionærerne i et børsprospekt, at netop ansættelsespolitikken er væsentlig for at opretholde selskabets overskudsgrad.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere