Del : SMS
Berlingske Business
LIVE:  Godmorgen

Politikere vil lægge pres på lavprisfly

Sas - Norwegian
SCANPIX Foto:

Danske EU-parlamentarikere forsøger nu på forskellig vis at få EU-Kommissionen til at tage affære med hensyn til lavprisselskabernes skatteforhold og ansættelsesmetoder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fagforeningerne i Norge og Skandinavien får nu hjælp af danske EU-parlamentarikere på tværs af partiskel til at tage livtag med lavprisselskabernes ansættelsesmetoder og mulige omgåelse af skattelovgivningen.

I den forløbne uge har Berlingske beskrevet, hvordan selskaber som Ryanair og Norwegian er begyndt at hyre piloter og kabinepersonale via vikarbureauer med adresse i skattely som Isle of Man for at slippe for skat og social sikring, selv om selskaberne i praksis er arbejdsgivere. Socialdemokraterne har tidligere forsøgt at få Kommissionen til at tage affære, men nu melder også SF og de Konservative sig på banen.

»Kommissionen har sagt, at det er op til medlemslandene at undersøge, fordi skat er et nationalt anliggende. Men der er jo netop tale om EU-regler, der bliver brudt. Hvis Kommissionen ikke vil sætte en sag i gang, vil jeg forsøge at få parlamentarikere fra andre medlemslande til at lægge fælles pres på Kommissionen,« siger Emilie Turunen (SF), medlem af beskæftigelses- og indre markedsudvalget.

Vil inddrage tilladelsen

De Konservative forsøger derimod at få Kommissionen til at fratage selskaberne deres flytilladelse. Det vil i givet fald være første gang, at en transporttilladelse bliver afhængig af selskabers forretningsmetoder.

»Jeg tror, at det bliver svært at få stoppet selskaberne med henvisning til reglerne om social sikring og skat. Vi må påvise, at der er tale om unfair konkurrence og få gjort flytilladelserne afhængige af, om de overholder loven. Det er kompliceret, men hvis vi kan lave regler om cabotagekørsel (f.eks. kørsel internt i Tyskland udført af en dansk vognmand. red.), kan vi også om flytrafik. Vi kan ikke have selskaber, der åbenlyst driver forretning på ulige vilkår,« siger Bendt Bendtsen (K).

Begge parlamentarikere erkender, at det kræver en grundig undersøgelse af selskabernes metoder, hvilket kan tage årevis. Netop derfor sætter Socialdemokraterne deres lid til de italienske myndigheder, som i sidste måned anklagede Ryanair for at have snydt de 220 ansatte i Italien for social sikring for op mod 12 mio. euro. Sagen minder om et lignende tilfælde i 2010, hvor Ryanair trak sig ud af Marseilles lufthavn for at undgå en sag med de franske myndigheder om, hvorvidt de ansatte var underlagt fransk og ikke irsk lovgivning.

»Men hvis Ryanair taber i Italien, og det finder jeg sandsynligt, er der jo åbnet op for, at andre nationale myndigheder, også i Danmark, kan sætte lignende sager i gang,« siger Ole Christensen (S).

SAS-ansatte jubler

Ifølge både SAS og brancheforeningen Dansk Luftfart er det påkrævet med handling på europæisk niveau, da selskaberne netop opererer i flere lande.

»Vi i SAS vil aldrig kunne konkurrere med selskaber, hvor de ansatte ikke betaler skat. Det undergraver forholdene i branchen,« siger Helge Thuesen, formand for de kabineansattes fagforening, CAU.

Mens de nationale myndigheder i både Skandinavien og Italien har lavprisselskaberne i søgelyset, undersøger LO i Danmark også mulighederne for en eventuel konflikt med Ryanair, da selskabet har nægtet at tegne overenskomst, siden det fik base i Billund sidste år.

Men indtil videre er der ikke opbakning til en konflikt blandt de ansatte i Billund Lufthavn.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere