Del : SMS
Berlingske Business

Pilot-vrede vokser i Norwegian

Norwegian
Foto:

Opråb. Anonyme piloter hos SAS’ største konkurrent raser over forholdene i selskabet. Kritikken falder samtidig med, at Norwegian er under massiv kritik, fordi det vil bruge asiatisk kabinepersonale på fly uden for Europa.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at SAS de seneste måneder har opfordret skattemyndighederne til at undersøge lavprisselskabernes ansættelsesmetoder, vælter kritikken ned over Norwegian fra nogle af de piloter, der via vikarbureauer i blandt andet Estland og Irland arbejder for selskabet.

I stedet for at fastansætte piloterne kræver Norwegian, at piloterne underskriver nye kontrakter med vikarbureauerne, blandt andet på grund af nye EU-regler, der siger, at arbejdsgiveren skal betale social sikring i det land, hvor piloterne har base. Mens selskabet kan undgå en eventuel retssag, mister piloterne retten til faste fridage og risikerer at komme i klemme med deres personskat, oplyser to af dem.

»Det eneste, vi ønsker, er samme rettigheder som fastansatte og sikkerhed for, at vi kan komme hjem til vores familie. Norwegian er ikke bedre end Ryanair, men Ryanair lægger i det mindste ikke skjul på, hvad de mener. Norwegian stiller nogle af os en fastansættelse i udsigt for at dæmpe kritikken, men slet ikke nok i forhold til, hvor mange kontraktpiloter, vi er,« siger én af de to piloter, som Berlingske har talt med, men som ønsker at være anonym, og henviser til, at Norwegian for nylig har åbnet for en række fastansættelser, som er blevet bombarderet med ansøgninger fra vikarpiloterne.

Norwegian er bekendt med frustrationerne men mener, der er tale om en mindre gruppe utilfredse piloter og understreger, at selskabet følger både skattelovgivning og aftaler med den norske pilotforening.

»Vi må bruge vikarer på nye baser, indtil vi ved, om basen er rentabel. Det har fagforeningen selv sagt ja til i maj. Derefter bliver de ansat på lokale vilkår, det er også en del af aftalen. Det er mit indtryk, at de fleste er glade for deres arbejde,« siger flyvechef Tomas Hesthammer, som fastslår, at vikarbureauer er nødvendige for at være konkurrencedygtig.

De fastansatte piloters fagforening har dog en anden opfattelse. De mener, vikarpiloterne også flyver på gamle ruter i Skandinavien. De norske myndigheder skal nu afgøre, om der er grundlag for en sag, imens selskabet er under massiv kritik af LO i Norge, fordi selskabet vil ansætte asiatisk kabinepersonale på ruter uden for Europa.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere