Del : SMS

Peugeot overvejer udbytte efter at have kørt fra sine mål

PSA-RESULTS/
Foto:

Den franske bilfabrikant Peugeot Citroën kan se, at selskabets spareplaner begynder at virke.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sidste år steg omsætningen således med 6 pct. til 54,7 mia. euro, og det får nu Peugeot til at varsle, at man igen vil begynde med at betale udbytte for første gang siden 2011, skriver Bloomberg News.

Sidste år endte driftsresultat fra divisionen Automotive på 5 pct. af omsætningen. Og det overstiger målet om en 2 pct. stor margin i 2018. Sidste år steg de samlede driftsindtægter til 2,73 mia. euro fra 797 mio. euro i 2014.

PSA-RESULTS/

Årets resultat "sætter vores selskab tilbage i kapløbet og beviser potentialet," lyder det fra administrerende direktør Carlos Tavares i regnskabet.

»Vi vil være i stand til at udnytte denne styrke, når vi gennemfører vores nye plan for lønsom vækst«, siger direktøren ifølge Bloomberg News.

Peugeot har brugt to år på at få forretningen på ret køl. Man har lukket ned for produktion, skåret i antallet af ansatte og fastfrosset lønningerne.

108

Globalt solgte bilproducenten 2,97 mio. biler og lette erhvervskøretøjer sidste år, hvilket var en stigning på 1,2 pct. i forhold til året før. Det er især i Mellemøsten, Afrika og Asien samt på Peugeots europæiske hjemmemarked, at der er blevet kørt flere biler ud fra forhandlernes udstillingslokaler.

Og nu satser Peugeot på yderlig ekspansion i Kina og også i Iran, efter at man tidligere på året indgik en aftale med Iran Khodro, der er producentens partner i landet, om at producere 100.000 biler om året begyndende fra slutningen af 2017.

Peugeot-aktien stiger med 3,6 pct. på børsen i Paris.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere