Del : SMS
Berlingske Business

Personalemangel udløser kystbanekaos

Folketingsvalg2011
Stationsbygningen ved Vedbæk station er med sin indvielse i 1897 en af kystbanens ældre stationsbygninger. Arkivfoto: Dennis Lehmann Foto:

Efter at have overtaget den danske del af DSB First mangler DSB Øresund så meget personale, at de ikke selv kan opretholde den normale drift på Kystbanen. Pendlerne raser.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB Øresund har så massiv mangel på lokomotiv- og togførere, at selskabet ikke længere selv har personale nok til at opretholde den almindelige togdrift.

DSB Øresund bekræfter, at opsplitningen af DSB First i december har efterladt selskabet med stor mangel på medarbejdere: Lige nu mangler mellem 25 og 30 togførere og mellem 15 og 20 lokomotivførere for at kunne leve op til Kystbanens normale køreplan, anslår driftsdirektør Lars Nordahl Lemvigh fra DSB Øresund.

»Det skal holdes sammen med, at den tid, vi havde til at planlægge opsplitningen, var cirka fire måneder. Det tager normalt ni-ti måneder at få på plads, og der har vi ikke været så skarpe, som jeg gerne ville,« siger han.

Han fortæller, at DSB Øresund fylder de fleste af hullerne i vagtplanen med lejet personale fra DSB - men at det ikke altid kan lade sig gøre.

DSB Øresund forringede 2. januar - kun tre uger efter at Kystbanen havde fået ny køreplan - køreplanen for weekenderne i januar, februar og marts. Lars Nordahl Lemvigh erkender, at særkøreplanen er med til at afhjælpe manglen på personale, men han afviser, at dét er årsagen. Han fastholder, at ændringen er nødvendig på grund af sporarbejde i Sverige og risiko for sne:

»Når man kigger på særkøreplanen, er det ikke en markant ændring for kunden. Der er tre stationer, der har en nedgang i frekvens, og der vil blive en marginalt længere rejsetid fra nogle stationer,« siger Lars Nordahl Lemvigh.

Det formilder dog ikke Kystbanens pendlere. Pendlertalsmand Michael Randropp har fået nok, efter at først DSB First og nu DSB Øresund ikke har sikret stabil drift på Kystbanen efter tre år.

»Kunderne er ekstremt utilfredse. Det er en kæmpe, gigantisk skuffelse, at de med et trylle-slag fjerner de her afgange,« siger Michael Randropp.

DSB Øresund vil de kommende måneder forsøge at finde effektiviseringer, så samme antal medarbejdere kan føre flere tog. Lars Nordahl Lemvigh vil ikke afvise, at perioden med forringede køreplaner i weekenden skal forlænges efter marts.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere