Del : SMS

Pakkegigant vil blokere Fedex' opkøb af TNT

UPS-FLEET/PROPANE
Det amerikanske pakke- og logistikselskab UPS har sat ind med en stærk lobbyindsats. Foto:

Det amerikanske pakke- og logistikselskab UPS forsøger i kulissen at påvirke EU-Kommissionen til at sætte en kæp i hjulet for konkurrenten Fedex' køb af hollandske TNT.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Bloomberg News, der har talt med kilder tæt på selskabet.

Tilbage i 2013 blokerede selvsamme kommission for UPS' opkøb af TNT, da den mente, at en sammenlægning ville forringe konkurrencen på det europæiske marked.

Og ifølge flere kilder tæt på UPS forsøger selskabet nu at påvirke kommissionen til at se på handlen med lige så kontante øjne, som var tilfældet for to år siden, da UPS' opkøb blev afvist.

UPS-RESULTS/

Ifølge Ioannis Kokkoris, professor i jura og økonomi ved Queen Mary University i London, giver det fin mening, at UPS forsøger at lægge pres på kommissionen.

Han vurderer dog, at UPS formentlig ikke forventer en blokering af handlen men måske håber på, at kommissionen vil kræve salg af aktiver, som kunne være interessant at købe.

- Normalt når store konkurrenter begynder at lave ballade, så er det, fordi de vil have adgang til frasolgte aktiver, siger Ioannis Kokkoris til Bloomberg Nws.

HANERGY/

EU-Kommissionen, der på konkurrencesiden har danske Margrethe Vestager i spidsen, er i øjeblikket ved at gennemgå Fedex/TNT-handlen. Fedex betaler 4,4 mia. euro for sin hollandske konkurrent.

Der er sat en deadline for en afgørelse 13. januar næste år.

TNT EXPRESS-M&A/FEDEX

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere