Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Overfald på 50 chauffører

Spanien er det farligste land at være dansk eksportchauffør i. Det viser en omfattende spørgeskemaundersøgelse

blandt knap 1900 danske chauffører. Bag undersøgelsen af overfald på danske chauffører står en arbejdsgruppe

som Arbejdsministeriet nedsatte sidste sommer.


Ved brug af spørgeskemaer har arbejdsgruppen kortlagt omfanget af overfald på

danske chauffører i perioden 1970 og frem til 2001.


Det viser sig, at 296 eksportchauffører har været udsat

for et eller flere overfald eller trusler om overfald de seneste 30 år. Tendensen de seneste tre år har været, at

der sker 50 overfald om året.


- Et overfald er et for meget, men overfald på chauffører og vognmænd

er ikke et nyt eller isoleret dansk fænomen. Det har længe været et fælles europæisk problem, men den

danske undersøgelse viser klart, at der må gøres en indsats for at mindske problemets omfang.









Bevogtede

pladser

- Det vil være utopi at tro, at man helt kan undgå overfald. En effektiv løsning ville være, at man

på EU-plan bliver enige om at etablere flere bevogtede rastepladser. Derfor vil jeg kraftigt opfordre den danske regering til

at sætte overfaldsproblemet på dagsordenen under det kommende danske formandskab, siger ordførende direktør

Michael Svane, Dansk Transport og Logistik (DTL) i en kommentar til undersøgelsen.


Han advarer samtidig mod at udstyre

eksportchaufførerne med våben og peger i stedet på elektroniske alarmsystemer til at begrænse røverierne.


Karakteren

af overfald mod de danske chauffører varierer fra forsøg på tyveri til væbnet røveri.


Italien

er det land i Europa, hvor flest danske lastvognschauffører har været udsat for overfald, men alligevel er Spanien den

farligste destination, når materialet bearbejdes statistisk.



Kontanter og kreditkort

Røverne går typisk

efter chaufførens værdigenstande. Næsten halvdelen af chaufførerne kan berette om, at overfaldsmændene

er gået efter kontanter, kreditkort og mobiltelefoner. Selve traileren og bilen ser ud til at interessere røverne mindre.

Enkelte chauffører fortæller, at tyvene også har tømt bilens tank for diesel.


I de fleste tilfælde

anvender røverne gas til at bedøve chaufføren med. Tendensen er, at overfald med bedøvelse er blevet hyppigere

de seneste par år, mens røverne tidligere oftere benyttede fysisk vold eller trusler. Det typiske overfald sker ved,

at røveren trænger ind i førerhuset.


Undersøgelsen kortlægger endvidere, at kun ganske få

chauffører får tilbudt hjælp i forbindelse med overfald, og det får nu DTL til at se nærmere på

problemet:


- Enhver transportvirksomhed har ansvar for i videst muligt omfang at sikre sine chauffører mod overfald. Men

er uheldet ude, er det vigtigt, at chaufføren og hans familie får den nødvendige krisehjælp. DTL er indstillet

på sammen med chaufførernes organisationer at etablere en eller anden form for psykologisk beredskab, siger Michael Svane.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen