Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Oslofærgen sejler mod afgrunden

Pengene fosser ud af passagerfærgerne i DFDS. Med indtoget af transportgiganten DSV ser passagerdriften ud til at blive afviklet.

Fremtiden for passagerfærgerne i DFDS ser ikke lys ud efter DSVs indtog i det danske passager- og fragtrederi. Det ene af rederiets to ben – passagerforretningen DFDS Seaways – har gennem flere år kæmpet med elendige resultater.

På aktiemarkedet er der ikke tvivl om, at DFDS langsomt vil udvikle sig til et rent fragtrederi, og at passagertrafikken vil dø. Den holdning er kun blevet forstærket med DSVs indtog.

Topchef Jens Bjørn Andersen fra DSV vil ikke ud med nøjagtige krav til indtjeningen på passagerfærgerne.

»Men vi har sat et afkastkrav på 12 procent, og det lever DFDS Seaways ikke op til nu. Vi forstår, at der er sat en række programmer i gang, som skal forbedre ind­tjeningen, og dem vil vi gerne vide lidt mere om«, siger Jens Bjørn Andersen.

»Nu skal handlen lige gå igennem, og så sætter vi os ned og kigger planerne igennem sammen med selskabets ledelse. Men der er ingen tvivl om, at indtjeningen skal op. Det behøver ikke være i morgen, men indtjeningen skal op,« pointerer han.

DSV vil nu bruge den kommende tid på at kigge nøje på forretningen i DFDS. I den forbindelse er det ikke utænkeligt, at Seaways bliver ofret, vurderer Jyske Bank.

»De vil helt sikkert overveje, om Seaways skal være en del af DFDS. DSV skal se på, hvad der kan optimeres, og hvad de selv skal bruge«, siger analytiker Karsten Sloth.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen