Berlingske Business

Omstridte københavnske bycykler er tæt på redning

Bycykel
Arkvifoto: En ny aftale skal sikre, at bycyklerne i København kan fortsætte med at være en del af gadebilledet. Foto:

En ny aftale skal sikre, at bycyklerne i København kan fortsætte med at være en del af gadebilledet.

Artiklen fortsætter under annoncen

De hvide bycyklers fremtid kan være tæt på at blive reddet.

Sådan lyder udmeldingen fra By- og Pendlercykel Fonden i en pressemeddelelse sent mandag aften.

Firmaet bag de københavnske bycykler, Gobike, blev ellers erklæret konkurs i sidste uge.

cykler

Datterselskabet Bikeshare, der står for selve driften af hele bycykelsystemet i hovedstaden, har samtidig indgivet en begæring om at gå i rekonstruktion.

Det vil sige, at firmaet ikke har penge til at betale sine kreditorer, og rekonstruktionen indebærer en midlertidig betalingsstandsning.

Men på et møde mellem Saxo Privatbank, der er den største kreditor i Gobike/Bikeshare-selskaberne, og By- og Pendlercykel Fonden er der blevet indgået en aftale. Den sikrer foreløbigt bycyklernes drift i rekonstruktionsperioden.

15BUSKoebenhavn-Firmaet-bag.jpg

Aftalen er dog først endelig, når rekonstruktionen i Bikeshare er gennemført, hvilket den ventes at være i udgangen af april.

By- og Pendlercykel Fonden kalder aftalen yderst vigtig.

»Hvis denne aftale ikke var kommet i stand, ville Bikeshare være blevet erklæret konkurs, og bycykelsystemets fremtid ville dermed have været usikker«, skriver fonden i meddelelsen.

Bycykel

På mandagens møde blev Niels E. Bjerrum udpeget som ny formand for fonden.

Han kalder aftalen for det bedst mulige udfald omstændighederne taget i betragtning.

»Med aftalen har fonden sikret, at forudbetalingerne fra København og Frederiksberg kommuner samt DSB fortsat er garanteret af Saxo Privatbank, samtidig med at bycykelsystemet bevares«, siger han ifølge meddelelsen.

1

Også bankdirektør i Saxo Privatbank Johannes Rovsing er tilfreds med dagens aftale.

»Vi er i Saxo Privatbank glade for at have medvirket til, at bycykelsystemet bevares til glæde for borgerne i hovedstadsområdet«, siger han i meddelelsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen