Del : SMS
Berlingske Business

Omstridt firma overtager forsinket metroarbejde

09BUSMetro-byggeri-ved-Hove.jpg
Metroselskabets udskiftning af underleverandører har medført forsinkelser på byggeriet ved Københavns Hovedbanegård, men det får ingen betydningen for det samlede byggeprojekt, forsikrer kommunikationschef hos hovedentreprenøren CMT, Jens Munch. Foto: Liselotte Sabroe

Metroselskabet stoppede i efteråret samarbejdet med det irske vikarbureau Atlanco. Nu går arbejdet til et italiensk firma, der blandt andet har fyret en tillidsmand.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vi stiller meget klare krav til ordentlige forhold på byggeriet, og de krav kan ikke gradbøjes.«

Sådan udtalte administrerende direktør Henrik Plougmann sig i en pressemeddelelse i september sidste år, da Metroselskabet stoppede samarbejdet med vikarbureauet Atlanco under store protester fra det irske selskab.

Nu overtager et af de kontroversielle metrofirmaer, italienske Cipa, imidlertid dele af det arbejde, Atlanco skulle have udført. Cipa har flere sager om dårlige løn- og arbejdsforhold på samvittigheden og har blandt andet måttet betale 80.000 kroner i erstatning til 35 medarbejdere, der ikke har fået udbetalt korrekt løn. I juli sidste år blev firmaet anklaget for at skjule to arbejdsulykker for de danske myndigheder, og endelig har Cipa ifølge fagforeningen 3F fyret en tillidsmand, som dog efter en større medieomtale blev tilbudt ansættelse igen.

»Vi kan godt forstå, at Atlanco ikke længere arbejder på metrobyggeriet. Men vi undrer os så over, hvordan CMT vælger sine underleverandører. Det er jo nogle alvorlige anklager, vi er kommet med om Cipa,« siger Jens Kirkegaard, formand for 3Fs byggeafdeling i København, som i øjeblikket er i dialog med det italienske firma, inden sagen om lønsnyd skal behandles i en faglig voldgift.

Samtidig skal Afskedigelsesnævnet tage stilling til sagen om den fyrede tillidsmand.

Metro

Som Berlingske tidligere har beskrevet, har luften været kold mellem Metroselskabet og irske Atlanco, siden Metroselskabet valgte at stoppe samarbejdet i august. På den ene side mener Atlanco, at virksomheden er blevet fyret af politiske grunde efter anklager om at blackliste medarbejdere i fagforeninger, som det kom frem i en DR-dokumentar. Metroselskabet fastholder på den anden side, at Atlanco brød en alvorlig spilleregel, da de ikke havde gjort opmærksom på, at deres søsterselskab Rimec arbejdede på bygge-pladserne.

Metroselskabet understreger over for Berlingske, at Cipa er en af de godkendte virksomheder på projektet og har været det i flere år og henviser i øvrigt til hovedentreprenøren CMT.

Kommunikationschef hos CMT, Jens Munch, peger på, at Cipa er et af mindst tre firmaer, som skal overtage Atlancos arbejde. Derudover skal et andet irsk vikarbureau, ICDS, samt danske Mega-Flex også erstatte Atlanco.

»Vi har fuld tillid til Cipa og det arbejde, de udfører,« siger han.

25BUSmetrobyggeri2.jpg

Atlancos fratrædelse har foreløbig resulteret i forsinkelser af byggeriet på Københavns Hovedbanegård, viser interne dokumenter, som Berlingske har set. CMT bekræfter problemerne, men afviser, at det får nogen betydning for den samlede tidsplan for byggeriet.

»Vi har de løsninger, der skal til for at få rettet op på den lokale forsinkelse. Det her vil ikke påvirke tidsplanen for det samlede projekt,« siger Jens Munch.

Metroselskabet satte i sommer gang i en undersøgelse af løn- og ansættelsesforholdene, efter at en række sager har sået tvivl om, hvorvidt der er styr på forholdene.

I øjeblikket arbejder godt 80 Cipa-ansatte på Københavns Hovedbanegård, mens Mega-Flex foreløbig har ansat 30 tidligere Atlanco-medarbejdere.

02busPix-Peder Mandrup.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere