Del : SMS
Berlingske Business

Oliekongens milliard-eventyr

asdf
Turbinehallen og USTCs hovedsæde bag iværksætteren Torben Østergaard-Nielsen er om aftenen og natten oplyst via facadebelysning samt indvendig effektivbelysning, så det står som et smukt pejlemærke for skibene, der passerer i Lillebælt

I løbet af godt 30 år har Torben Østergaard-Nielsen i stilhed opbygget en succesrig global koncern. Han er blevet milliardær og en af Danmarks rigeste på at sælge brændstof til rederierne. Store underskud i rederiet kradser dog i den fine lak.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra shippingkoncernens imponerende hovedsæde på Turbinevej på havnen i Middelfarts østlige udkant, som mange GPSere endnu ikke kan finde, fordi vejen er ny, er der en flot udsigt ud over Lillebælt med den gamle og den nye Lillebæltsbro.

Den velhavende fynske oliekøbmand Torben Østergaard-Nielsen, eneejer og CEO i det verdensomspændende konglomerat United Shipping & Trading Company (USTC), byder gæstfrit Berlingskes journalist og fotograf velkommen på kontoret på anden etage i det stilfulde koncerndomicil i den renoverede og ombyggede gamle turbinehal. Men han virker overrasket over at skulle stille op til fotografering.

»Skal jeg fotograferes? Så skulle jeg måske have været til frisør eller haft et andet slips på. Jeg troede, vi skulle tale om, hvad der foregår i branchen,« siger Torben Østergaard-Nielsen.

Den pertentlige topchef vil gerne være velforberedt til den mindste detalje.

Torben Østergaard-Nielsen bryder sig egentlig ikke om at komme i medierne:

»Jeg bryder mig ikke særligt om det. Eller rettere sagt, det har jeg ikke behov for. Jeg går ikke sådan og udstiller mig. Alle her på egnen ved, hvor jeg bor, i et hus mellem den nye Lillebæltsbro og Strib, hvor jeg har boet i 26 år. Men jeg har hverken privatfly eller noget stor fritidshus i Frankrig, Italien eller andre lande,« siger han, der hidtil har sagt nej tak til at blive optaget i Kraks Blå bog.

Han er en af Danmarks rigeste, der over en menneskealder via olievirksomheden Dan-Bunkering i Bunker Holding har tjent godt på køb og salg af olie som brændstof til rederiernes skibe verden over.

Torben Østergaard-Nielsen er en pertentlig, korrekt og meget privat herre. Diskretion og beskedenhed er for ham en dyd som forretningsmand. Af samme grund er hans netværk og sparringspartnerne i erhvervslivet lukket land. Bortset en enkelt, vennen Bent Jensen fra den store thansen Gruppen, der sælger mobiltilbehør, batterier, værktøj samt reservedele og udstyr til biler og motorcykler. Den har også hovedsæde i Middelfart.

Klassiske biler

Iværksætteren Torben Østergaard-Nielsen, der i går fyldte 60 år, har fart på i forretningslivet og ingen planer om at trække sig tilbage for at nyde sit otium og sine mange penge. Fart over feltet er der også i den sparsomme fritid. Han er en passioneret samler af klassiske biler fra efter Anden Verdenskrig, og de står alle startklare i et par bygninger i Middelfarts industrikvarter. Samlingen består af fine mærker som Mercedes, Porsche, Jaguar og Ferrari. De ypperste bilkendere vil vide, at når man har en komplet samling af Mercedes-SL – fra den legendariske mågevinge til de to seneste 2014-udgaver af supersportsvognen SLS AMG GT – så er man en mand med klasse.

En imponerende vindeltrappe med elevator i midten er placeret midt i den gamle turbinehal, der forbinder etagerne i den 13 meter høje hal, hvor en række ansatte har deres arbejdsplads. Hallen, der i mange år havde stået i stille forfald, blev i sin tid bygget af virksomheden NKT til at lave strøm til produktion af bl.a. søm og skruer. I 2006 købte Torben Østergaard-Nielsen den store grund med bygningen. Han byggede den tomme hal om til et eksklusivt kontorkompleks til hovedsæde for shipping- og handelskoncernen USTC med godt 40 selskaber, 61 kontorer i 24 lande og godt 1.300 medarbejdere. Desuden er det hovedsæde for USTCs rederi, Uni-Tankers.

Den fynske storkøbmand har i løbet af godt 30 år opbygget en stor koncern med forretninger inden for salg og formidling af »bunkerolie« til rederier samt olie- og kemikalietankskibsrederi med over 40 små og mellemstore skibe samt en shippingvirksomhed og en it-virksomhed. Han er synligt stolt over sit livsværk og sit imperium. I det seneste regnskabsår, 2013, omsatte USTC for næsten 62 milliarder kr.

Bondesøn

Efterhånden bliver han talt varm og kommer ind på, at en stor del af Danmarks befolkning har rødder i bondekulturen og stammer fra landet.

»Det gø’ je’ så osse. Je’ stammer fra en går’, et landbrug ik’ så laangt fra Middelfart. Min far, han var osse handelsmand og handlede både med kreaturer og svin,« fortæller Torben Østergaard-Nielsen på klingende vestfynsk.

Bondemandens søn fra landsbyen Voldby, lige uden Middelfart, var tidligt klar over, at han ikke skulle gøre karriere inden for landbruget. Det så han ikke de store perspektiver i. Som søn af en kreaturhandler arvede han handels- og købmandsgenet. Da han var fyldt 20 år, gik han i lære i skibsmæglerfirmaet Julius Mortensen i Fredericia. Tre år forinden havde firmaet købt konkurrenten i Middelfart, hvor den myreflittige elev i 1979 blev udnævnt til adm. direktør, i daglige tale forretningfører. I 1981 grundlagde han Dan-Bunkering. I slutningen af 1990erne blev han eneejer af den voksende koncern, United Shipping & Trading, som siden har fået rederi og i dag er 100 procent ejet af hans personlige selskab Selfinvest.

Er god for seks mia. kr.

Men det er ikke rederiet, der har gjort den shipping-udddannede Østergaard-Nielsen til en af Danmarks rigeste. Hans formue er skabt i Bunker Holding med guldægget Dan-Bunkering, der i dag er verdens tredje eller fjerde største inden for salg af olie, dvs. brændstof og smøreolie, til skibe. Bunkergruppens hovedsæde ligger på Strandvejen, ikke langt fra USTCs hovedsæde på Turbinevej.

Aktiemarkedernes optur har gjort, at konkurrenten til hans olieforretning, nyligt børsnoterede OW Bunker i Aalborg, i øjeblikket har en børsværdi på 6,6 milliarder kr. Business Magasin opgjorde sidste år Østergaard-Nielsens formue til to milliarder kr. Børsnoteringen af OW Bunker fik rigmanden og hans håndgange folk i direktionen for USTC og datterselskaberne til at kigge på værdierne. De analyserede sig frem til, at USTC kan værdisættes til omkring fem til seks milliarder kr. I Bunker Holdings nye tre-årige strategi er det da også et af målene at forsøge at gøre OW Bunker rangen stridig som rederiernes foretrukne brændstofleverandør og dermed blive større end konkurrenten i Aalborg.

Ridser i lakken

Ét er, at det er gået rigtig godt for Østergaard-Nielsens væksteventyr, olieforretningen. Men der er grimme ridser i lakken. Gennem de seneste fem regnskabsår har USTCs to andre forretningsben, Uni-Tankers og Shipping.dk, givet underskud på henholdsvis cirka 360 mio. kr. og næsten 100 mio. kr. – eller i alt næsten en halv milliard kr. i tab. Derfor er der overført kapital fra olieforretningen til de to skrantende forretninger.

»Det er ikke morsomt at tjene penge med venstre hånd og lægge dem ned i et hul med højre. Nu er der skåret ind til benet i både Uni-Tankers og Shipping.dk, som vi er ved at udvikle til vækst og overskud,« siger han.

Torben Østergaard-Nielsen har sit eget forretningskoncept. Lige fra dag ét har hans koncept været, at det drejer sig om købmandsskab og være en god rådgiver og sparringspartner for kunderne, dvs. rederier, operatører, agenter.

»Som købmænd skal vi sørge for at købe gunstigst muligt ind og sælge, når det er gunstigst. Hver gang vi tjener to kroner, giver vi kun én krone ud. Det kræver tæft for forretning, når du som os har udprægede handelsvirksomheder,« siger han.

Til gengæld er marginalerne små, også i olieforretningen. Men lave overskudsgrader er helt normalt for international handel inden for bunkervirksomhed. Overskudsgraden i Bunker Holding var i regnskabsåret 2012-13 på blot 0,6 procent ud af en omsætning på 60,6 milliarder kr. Risikoen for prisudsving, valutakursændringer og usikre kreditter er uhyre store, så går det galt ét år, vil det kunne ses direkte på bundlinien.

»Den største udfordring er den marginale indtjening, den enorme konkurrence og forbavsende lave overskudgrader,« siger Torben Østergaard-Nielsen.

Lokalpatroit

Men hvorfor ligger hans imperium i Middelfart frem for eksempelvis i København eller en by i skatteparadiset Schweiz?

»Jeg er nok lidt lokalpatriot og vil gerne være med til støtte, hvad der sker her i lokalområdet,« siger Torben Østergaard-Nielsen.

Han giver økonomisk støtte til projekter lige fra den lokale fodboldklubs kunstgræsbane og et projekt med at etablere et nyt rådhus i Middelfart til den populære festival »Rock Under Broen« i byen. Sammen med Bent Jensen fra thansen Gruppen gav han sidste år og i år en underskudsgaranti. Ellers var festivalen ikke blevet afviklet.

Om ildsjælen Torben Østergaard-Nielsen kan man med rette sige: Han tænker globalt og støtter lokalt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere