Del : SMS
Berlingske Business

Offensiv Smedegaard åbner pengekassen

pix-smede
Administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen med et smil på læben - med god grund. Foto:

En selvtillidsfuld Nils Smedegaard Andersen, topchef i A.P. Møller - Mærsk, skruer nu op for investeringsplanerne efter et godt regnskab for årets første halvår.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efter et usædvanligt godt første halvår i A.P. Møller - Mærsk åbner topchef Nils Smede­gaard Andersen for at bruge store milliard­beløb på nye investeringer. Der kan især blive brugt penge på at udvikle olie- og havneforretningen.

Første halvdel af 2014 sluttede med pæn fremgang i flere af virksomhedens vigtigste områder, og særligt containerrederiet Maersk Line overraskede positivt.

»Vi har plads til at købe mere op end tidligere. Det går i den rigtige retning, og i og med at vi øger indtjeningen, øger vi også vores finansielle kapacitet til at investere for,« siger Nils Smedegaard Andersen.

A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger

Han siger, at det beløb, der nu er til rådighed, overstiger de flere end 50 mia. kr., som A.P. Møller-Mærsk ellers planlagde at bruge i begyndelsen af året.

Han understreger, at der kun bliver købt op i noget, der kan skabe et afkast i tråd med virksomhedens krav.

»Vi kigger os rundt og vurderer, hvilke muligheder der er. Det er vigtigt, at afkastet er i orden, for ellers vil investorerne synes, at det er en dårlig ordning,« siger Smedegaard.

A.P. Møller-Mærsk har tidligere foretaget store milliardopkøb. Det skete blandt andet, da den danske virksomhed købte det amerikanske rederi Sealand og det britisk-hollandske P&O Nedlloyd. Oliedelen har før overtaget store oliefelter i den britiske del af Nordsøen og i den Mexicanske Golf.

BM

De nye investeringsplaner kommer, efter at A.P. Møller - Mærsk i andet kvartal opnåede et underliggende resultat på næsten 13 mia. kr. – en fremgang på 42 pct. fra året før. Det fik tirsdag olie- og shippinggruppen til at opjustere forventningerne til hele året. Samtidig vil virksomheden for første gang nogensinde købe aktier tilbage. Planen er at bruge 5,6 mia. kr. på det.

Den pæne fremgang er kommet i Nils Smede­gaard Andersens syvende år som chef for Danmarks største virksomhed – en periode med finanskrise og en af historiens største kriser for shippingbranchen.

MAERSK-RESULT/

Regnskabet fik tirsdag aktien til at stige med næsten fem pct. og er nu langt om længe tæt på at nå det niveau, den havde, da Smedegaard kom til.

»Aktien ligger omkring toppen, og det selv om vi i dag har en meget højere indtjening end inden krisen. Men vi er jo ikke herre over aktiemarkedet. Det eneste, vi kan gøre, er at prøve at tjene en masse penge til aktionærerne og dele nogle ud indimellem,« siger Nils Smedegaard.

Selv om kursen på aktien endnu ikke er nået op på værdien fra før krisen, er investorerne tilfredse med den udvikling, som A.P. Møller - Mærsk har gennemgået under Smede­gaard.

a

»Virksomheden er bedre optimeret, end den nok nogensinde har været før. Det er rigtigt stærkt. Det kan de med god ret glæde sig over. Det er godt gået,« siger Peter Holt, der er porteføljemanager i Carnegie Asset Management.

Også Claus Wiinblad, aktiechef i pen­sionskassen ATP, glæder sig over regnskabet og roser planerne om at købe aktier tilbage.

»Det var et godt regnskab. Det vil vi gerne slå fast. Det er et tegn på en fornuftig strategi om, at pengene går tilbage til aktionærerne, når der er plads til det,« siger Claus Wiinblad.

Containerrederiet Maersk Line er den store succes i andet kvartal. En fremgang i varemængderne mellem Europa og Asien og stærkt fokus på omkostningerne løftede indtjeningen med en halv mia. kr. til tre mia. kr. Også udviklingen i havneforretningen APM Terminals og i oliedelen Maersk Oil så pæn ud.

»Hele vejen rundt ser det meget fornuftigt ud. Der, hvor de skuffer, er i de mindre dele, mens de store områder klarede sig rigtig fint,« siger Ricky Steen Rasmussen, aktieanalytiker i Nykredit.

Han vurderer, at udviklingen kan blive endnu bedre, fordi især Maersk Line i dag er langt mere effektiv end rivalerne på containermarkedet.

»Jeg er forholdsvis sikker på, at der er mere at hente for Maersk Line i den kommende periode. Det her er sket uden samarbejdet med den schweiziske konkurrent MSC, og de har slået konkurrenterne med milepæle,« siger Ricky Steen Rasmussen.

Maersk Line har i mange år ellers været det store problem for A.P. Møller - Mærsk. Containerrederiet har været presset af for mange skibe på markedet og hård konkurrence på priserne.

»Smedegaard er nået rigtig langt. Det har kostet blod, sved og tårer, men de er endelig ved at være dér, hvor de gerne vil være. Der er stadigvæk udfordringer i containerforretningen, fordi der fortsat er en ubalance mellem udbud og efterspørgsel, men det vil forhåbentlig langsomt forbedre sig i takt med, at verdensøkonomien bliver bedre,« siger Nykredit-analytikeren.

Mens indtjeningen er vokset pænt, kniber det mere med at få gang i væksten for A.P. Møller - Mærsk. I andet kvartal omsatte gruppen for ca. 67 mia. kr. – en smule over niveauet fra sidste år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere