Del : SMS
Berlingske Business

Nyhedsanalyse: SAS-sejr på lånt tid

SASanalyse_Business
Overskrift
Topchef Rickard Gustafson har vundet en stor sejr, hvis det lykkes at gennemtrumfe den store spareplan i SAS, men på længere sigt rækker det nok ikke. Foto:
 

Desværre for SAS er det formentlig blot en stakket frist, før den skandinaviske drøm er en saga blott.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er lettelsens morgen i SAS. Bag vinduerne i SAS-huset i Kastrup, hvor der er blevet forhandlet hele dagen, uddeles krammere, og folk kommer smilende ud efter en maratonforhandling, der her tidligt mandag ser ud til at ende med en samlet spareplan, der forhindrer en øjeblikkelig konkurs i SAS.

Derfor fortsætter SAS-flyene med at lette mandag - men desværre for SAS er det formentlig blot en stakket frist, før den skandinaviske drøm er en saga blott, før SAS bliver spredt for alle vinde. For nok får SAS nu et økonomisk åndehul, men på bare lidt længere sigt bliver det mere end svært at bevare et stærkt og levedygtigt SAS.

pix-sas2

Problemet for SAS er, at spareplan efter spareplan gennem 10 år ikke har vist sig at være tilstrækkeligt til at sikre, at SAS kan stå på egne ben. Den samme frygt er det umuligt ikke at have nu, selv om alle medarbejdergrupper har været gennem en øvelse, hvor tidligere tiders goder og høje løn er blevet reduceret til det, der vist kaldes "markedsniveau".

Men rækker det? For mens SAS skærer og skærer, står konkurrenterne jo ikke stille. Mens SAS er tvunget til at flyve videre med gamle fly og mangler økonomisk kraft til at købe nye, så flyver konkurrenterne med nyere og mere brændstoføkonomiske fly, åbner nye ruter i direkte konkurrence med SAS og - og her er vi inde i kernen, er ikke underlagt dogmer og traditioner for, hvordan man driver et flyselskab.

SAS er bygget på en stærk kultur, hvor fagforeningerne alle år har haft en væsentlig rolle. Den situation er anderledes nu, men fundamentalt er intet forandret. Mens SAS, som det statsselskab det er, selvfølgelig overholder de skandinaviske spilleregler på arbejdsmarkedet og på skatteområdet, så er konkurrenter som bl.a. Norwegian og Ryan ikke underlagt samme snærende bånd. De bruger f.eks. lejede piloter eller kræver, at piloter har base i 'skattelette' lande, hvor de så selv må stå for pensionsbetalinger med mere. Og det er bare nogle af eksemplerne på, hvordan SAS-konkurrenterne agerer.

SAShistorie_Business

Læg dertil, at den sidste uges dødskrampe har åbnet for diskussionerne i Norge og Sverige m, hvad man i grunden skal bruge et fælles skandinavisk flyselskab til. En svensk kommentator argumenterede således over for sine svenske læsere med, hvor skønt det ville være at slippe af med det strejkeglade "ground personel" i Københavns Lufthavne - og i stedet skabe et stærkt svensk selskab, baseret på de ønsker og behov, som svenske flypassagerer har. Samme tone præger diskussionerne i Norge, hvor man med et forestående salg af det SAS-ejede indenrigsselskab Widerøe langt hen ad vejen står på egne ben og vel bare er mere interesseret i flere direkte ruter ud af Norge i stedet for omvejen over København.

Derfor er morgenens spareplan godt for SAS på den korte bane, men den ændrer ikke på, at SAS-bestyrelsens næste opgave bliver at finde en ejerløsning, der holder på langt sigt.

 

Se økonomien i de 1.000 største danske virksomheder: Køb Guld 1000 analysen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere