Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Nye vilkår for landevejstransporten

Nøgleordene er øget færdselssikkerhed, bedre arbejdsmiljø samt ensartet konkurrenceevne medlemsstaternes

transportvirksomheder imellem.



Midlerne er en mere sikker elektronisk registrering af chaufførernes arbejdsdag. Set fra

den enkelte virksomhed vil de nye regler indebære begrænsninger af den samlede ugentlige køre- og hviletid, kortere

samlet arbejdsuge for chauffører og øget kontrol bl.a. i form af ny computer i bilen, som skal registrere alle aktiviteter.



Set

fra erhvervet er det en vigtig udfordring at håndtere de nye rammebetingelser gennem udvikling af virksomhedernes organisation

og koncepter. Men det er også vigtigt, at der skabes sikkerhed om tidsplanen for gennemførelsen af de nye regler samt

sikres ensartet kontrol.



EU-Kommissionen har gennem længere tid arbejdet for en meget ambitiøs plan for fælles

rammer for godstransport på landevej i Europa. Tidsplanen herfor er skredet flere gange undervejs i processen.



Nu er forventningen,

at det nye sæt af regler vil være gennemført i løbet af 2005. Der er dog stadig en vis usikkerhed om tidsplanen.

De

første initiativer

Omkring år 2000 forelå der en specifikation for et nyt fælleseuropæisk digitalt kontrolapparat.

Fra 5. august 2005 skal alle nye lastbiler være udstyret med den nye digitale tacograf. Den vil gøre det lettere for chaufføren

løbende at følge overholdelsen af køre-/hviletidsreglerne. Myndighedernes kontrol med overholdelsen af reglerne

vil blive enklere. Endelig vil den elektroniske opgørelse muliggøre en mere ensartet fortolkning af, om reglerne overholdes.

Nye

og ændrede regler

Dette initiativ blev fulgt op af nye fælleseuropæiske regler for chaufførernes samlede ugentlige

arbejdstid samt revision af køre-/hviletidsreglerne.



I marts 2002 vedtog EU et arbejdstidsdirektiv for chauffører.

Det væsentlige i direktivet er, at arbejdstiden nu er defineret som den tid, chaufføren er til rådighed for arbejdsgiveren

fra transportens begyndelse til afslutning, omfattende kørsel, af- og pålæs-ning, rengøring og vedligeholdelse

samt andre aktiviteter, der opstår under udførelsen af det daglige arbejde.



Hidtil har der alene været begrænsninger

for den samlede ugentlige køretid. Gennemsnitligt må der maksimalt arbejdes 48 timer om ugen. Direktivet skal træde

i kraft senest den 23. marts 2005.



Kommissionen har endvidere fremlagt et forslag til ændring af køre-/hviletidsreglerne.

Det mest iøjnefaldende ved forslaget er kravet om, at den "normale daglige hviletid" udvides til 12 timer. Hviletiden

kan deles op i to perioder, hvor den første periode skal være på mindst 3 timer, og den anden periode skal være

på mindst ni sammenhængende timer. Direktivet er ikke endeligt godkendt af EU parlamentet.

Ændrede vilkår

Som

det fremgår, indføres i de kommende år et samlet regelsæt, som kan have en positiv effekt på trafiksikkerheden.

Chaufføren skal sikres et bedre arbejdsmiljø, og kontrolindsatsen skal effektiviseres. Men produktionsvilkårene

bliver ganske anderledes.



Når man sammenholder de produktionsmæssige begrænsninger, som køre-/hviletidsforordningen

indeholder, med de begrænsninger, som arbejdstidsdirektivet indeholder, så kan man umiddelbart konkludere, at transportøren

har maksimalt tre timer pr. uge til sin rådighed til andet arbejde end kørsel, såfremt han stadigvæk ønsker

at udnytte den maksimalt fastsatte køretid.



For at kunne neutralisere de umiddelbare begrænsninger, må den

enkelte transportvirksomhed analysere de faktiske forhold omkring gennemførelse af virksomhedens transporter i dag for konkret

at kunne vurdere konsekvenserne af de nye regler. Det siger dog sig selv, at når en chauffør i fremtiden ugentligt alene

må udføre maksimalt tre timers "andet arbejde" end at føre køretøjet, skal der ske en

omlægning af arbejdsfunktionerne. En omlægning kan næppe ske uden dialog med kundesiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen