Del : SMS

Nye energipenge til elbilsatsning

Lbil
Clever vil med de nye medejere sætte yderligere fart på udbygningen af et ladenetværk i Danmark. Clever har i forvejen et landsdækkende netværk, men det skal være mere fintmasket.

Fem af Danmarks største energiselskaber er nu med i ejerkredsen bag elbiloperatøren Clever. Kun DONG Energy satser fortsat på Better Place.

Artiklen fortsætter under annoncen

Startproblemerne for salget af elbiler i Danmark lader tilsyneladende ikke til at skræmme de danske energiselskaber. I hvert fald går yderligere tre af landets største energiselskaber ind som medejere af elbiloperatøren Clever. Det er EnergiMidt, NRGi og EnergiFyn, dernu skyder kapital ind i Clever, hvor SEAS-NVE OG SE i forvejen er storaktionærer. De tre nye medejere i Clever får en ejerandel på hver 5,1 pct., mens SEAS NVE og SE hver især har 42,3 pct. Planen er, at man med de nye medejere vil sætte yderligere fart på udbygningen af et ladenetværk i Danmark. Clever har i forvejen et landsdækkende netværk, men det skal være mere fintmasket.

Dermed tegner der sig et billede af et elbilmarked i Danmark, hvor det højtprofilerede Better Place står isoleret med kun DONG Energy som investor, mens alle andre væsentlige energiselskaber har peget på Clever som den foretrukne løsning.

I modsætning til Better Place, der satser på biler med udskiftelige batterier, satser Clever på den traditionelle opladningsteknologi.

»Vi satser på den teknologi, som bilfabrikkerne også har valgt at satse på, og vi vejrer morgenluft. Med den nye aftale har vi et kundegrundlag på 2,5 millioner mennesker, og vi oplever en stor interesse. At få danskerne til at skifte til elbilen tager tid, og det er først når vi ser flere bilmodeller, at der vil komme gang i salget for alvor. Men vi er nu godt på vej,« siger Lars Bording, direktør i Clever.

Nødvendige penge

»Det er dyrt at udbygge infrastrukturen til elbiler i Danmark, og jeg tør ikke sige noget om, hvornår vi får overskud. Derfor er det afgørende vigtigt med en solid ejerkreds, og det har vi til fulde,« siger Lars Bording, der ikke ønsker at oplyse, hvor mange kunder Clever har i dag.

»Men vi er den største operatør af elbiler i dag, og vi er meget tilfredse med, at en lang række kommuner nu er begyndt at komme på banen. De private kunder forventer vi først at se for alvor, når udvalget af biler vokser, hvilket det gør allerede næste år.«

Salget af elbiler i Danmark har ellers haft det svært det seneste år, og det vurderes, at der indregistreres under 2.000 elbiler på de danske veje i år. Til sammenligning blev der i november i år alene indregistreret over 16.000 personbiler i Danmark.

For Better Place, der er den store konkurrent til Clever, er problemet, at det indtil videre kun er Renault, der har valgt at satse på batteriskifte-teknologien.

Hos det århusianske energiselskab NRGi er det da også netop Clevers satsning på en teknologi, der understøttes af flere bilmærker, der har været udslagsgivende.

»Det er afgørende for udbredelsen af elbilerne i Danmark, at der arbejdes med løsninger, som rammer alle bilmærker, og den løsning har Clever,« lyder det fra Søren Sørensen, adm. direktør i NRGi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere