Del : SMS
Berlingske Business

Ny Volkswagen-chef styrer mod Herkules-opgave

30BUSPix-Muller4.jpg
Matthias Müller (th.) har overtaget styringen af Volkswagen, efter at skandalen om dieselbilernes forurening sendte den hid­tidige topchef Martin Winterkorn ud i kulden. Han er også her henvist til passagersædet. Om Müller kun bliver en overgangs­figur, må tiden vise. Foto: Franziska Kaufmann/DPA

Matthias Müller er gået fra branchens bedste job som Porsche-topchef, til noget nær det værste – at redde Volkswagen ud af dieselskandalen.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vi kan og vil klare denne krise.«

Da Matthias Müller fredag aften efter et maratonmøde i Volkswagens bestyrelse trådte frem som den skandaleramte bilproducents nye topchef, vidste han nok, at der skulle fremvises stålsat handlekraft og forsikringer om, at han vil gøre alt for at rydde op i skandalen og genvinde den brudte tillid.

At netop Matthias Müller er valgt til at afløse den afsatte topchef Martin Winterkorn er ingen overraskelse. Müller har længe været betragtet som topchef­kandidat.

I foråret, da Winterkorn og daværende formand Ferdinand Piëch lå i magtkamp, var Müller også på tale som koncernchef. Winterkorn endte dog med at blive – indtil »Dieselgate«, som skandalen nu omtales.

Müller selv har tidligere udtalt, at han »står til rådighed for enhver opgave«. Med en spøgende tilføjelse om, at han nok var for gammel til at indvarsle et generationsskifte – en udtalelse, som han efter sigende siden har fortrudt.

Matthias Müller er nu 62, mens Winterkorn er 68. Men han fremstår mere sporty og dynamisk, end dåbsattesten måske antyder.

Måske en overgangsskikkelse

Iagttagere taler både for og imod Matthias Müller som det rigtige valg til topposten.

Han er veteran i koncernen og begyndte som værktøjsmagerlærling hos Audi. Siden har han arbejdet i både koncernhovedsædet i Wolfsburg og Porsche i Stuttgart og kender altså koncernen indefra.

Han nyder opbakning fra bestyrelsen og ikke mindst Wolfgang Porsche og førnævnte Ferdinand Piëch, der tegner grundlægger­familiernes stadige rolle som kontrollerende aktionærer.

Desuden har Müller været en succes som chef for Porsche, som han overtog i kølvandet på en anden skandale – da Porsche kom galt af sted med et forsøg på at overtage »storebror« Volkswagen, men endte med selv at blive spist af koncernen, oven i at være belemret med kæmpegæld og sagsanlæg for markedsmanipulation.

Endelig er Matthias Müller vellidt og kendt som en holdspiller, der gerne opfordrer til diskussion – som kontrast til den detalje- og kontrolfikserede Winterkorn, som man ikke gerne sagde imod.

Men er Müller for meget veteran og for tæt på, hvad kritikere kalder en indspist bestyrelse og ejerkreds? En væsentlig opgave bliver at ændre Volkswagens ledelsesstruktur, men nogle havde ønsket sig en topchef udefra til at ruske mere drastisk op i kludene.

Det kunne f.eks. være 56-årige Herbert Diess, der i sommer skiftede fra BMW til at styre VW-mærket, og som også er nævnt i medierne som mulig koncernchef.

Det betragtes da også som sandsynligt, at Matthias Müller mere skal ses som en overgangsfigur. Men immervæk én med en Herkules-opgave.

TV: Volkswagen skal have ny topchef oven på skandalen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere