Del : SMS
Berlingske Business

Ny prototype på vej: Tesla vil være for alle

US-TESLAMOTORS-CASH-INSIGHT
Overskrift
»Formålet med Tesla er ikke at skabe luksusbiler, men at være med til at fremdyrke et massemarked af elektriske biler. Det hele handler om at lave den bil, vi endnu ikke har lanceret, nemlig Tesla Model 3,«fortæller Teslas forretningsudviklingschef, Diarmuid O’Connell. Foto:
 

Elbiler fra Tesla skal ikke kun være luksus for de velstående. Ambitionen er elbiler for det brede publikum, og allerede næste år kommer en ny prototype, en mindre og billigere model.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med et højfrekvent hvin, der mere minder om et rumfartøj i en Star Wars-film end et muskelbundt af en racerbil, skyder Teslaen afsted. Den nyeste model ligner en familiebil i den høje prisklasse, men kan køre fra stort set hvadsomhelst med en acceleration på 0 til 100 km i timen på blot tre sekunder.

Prisen ligger på mellem 642.000 og 900.000 kroner, og det er kun så længe politikerne fastholder, at elbiler ikke skal betale 180 procent i afgift.

CHINA-AUTO-SHOW

Men Tesla vil ikke kun lave biler for de velstående. Ambitionen er elbiler for det brede publikum, og første skridt i den retning bliver præsenteret allerede næste år, fortæller Teslas forretningsudviklingschef, Diarmuid O’Connell.

»Formålet med Tesla er ikke at skabe luksusbiler, men at være med til at fremdyrke et massemarked af elektriske biler. Det hele handler om at lave den bil, vi endnu ikke har lanceret, nemlig Tesla Model 3,« fortæller han.

Ambitionen er, at prisen skal være det halve af en model S, til gengæld vil Tesla producere dobbelt så mange.

»Vi præsenterer en prototype i begyndelsen af næste år og er i fuld produktion i 2017. Det er en mindre bil end Model S, så den vil passe bedre til det europæiske marked, hvor gaderne er smallere,« siger Diarmuid O’Connell.

audi

Forretningsudviklingschefen er i København for at modtage en pris for et produkt, Tesla forventer vil være lige så banebrydende som den første Tesla Roadster, der i 2007 tog verden med storm.

Powerwall hedder batteriet, der er på størrelse med et lille køleskab, men ligner noget, Apple kunne have designet. Det minimalistiske ydre er en vigtig del af salgsargumentet, forklarer Diarmuid O’Connell, for Tesla vil ikke nøjes med at lave højteknologiske produkter, men også produkter folk er stolte af at vise frem.

»Powerwall er et batteri, man kan installere derhjemme til at oplagre strøm, og som gør det muligt at have stort set selvforsynende hjem. Potentialet er uendeligt. Her i Danmark kan det eksempelvis løse problemet med, at vindmøllerne i Danmark genererer et overskud af strøm om natten,« siger han.

Med batteriet udnytter Tesla teknologien fra elbilerne på et nyt område, og de er ikke de eneste, der tænker i de baner. Google, Samsung, Apple og en perlerække af bilproducenter investerer enorme summer i batteriteknologi til alt fra selvkørende biler til mobiltelefoner. Amerikanske GTM Research estimerer, at alene det i dag stort set ikkeeksisterende marked for hjemmelagring af strøm vil udgøre knap ti milliarder kroner i 2019.

»Da vi introducerede Tesla Roadster (el-racerbil, red.), prøvede vi at eksemplificere, hvad der kan opnås med ny teknologi. Det handlede ikke bare om at vise de tekniske muligheder, men også at gøre det på en spændende måde med et design, der fanger øjet og appellerer til folk,« siger Diarmuid O’Connell.

»Powerwall har fået samme anerkendelse, for selvom det er en anden produktkategori, er det de samme ting, der er vigtige for os. Det handler om at udvikle et produkt, der skubber udviklingen fremad og tilbyder en banebrydende teknologi til den bedst mulige pris og med en udsigt til, at fremtiden kun bliver bedre og bedre. Men samtidig også at gøre det på en måde, som er attraktivt og anvendeligt.«

US-TESLAMOTORS-CASH-INSIGHT

For Teslas vedkommende er næste skridt kæmpefabrikken i Nevada, der koster 33 milliarder kroner at bygge. Når den står færdig, skal den levere bilbatterier og Powerwalls til Teslas elektriske fremtidsvision.

Teslas model S er de seneste to år blevet valgt som årets bedste bil i USA, og indtil videre er Powerwall’en også blevet godt modtaget. Aktiekursen steg seks procent på nyheden, og få uger efter præsentationen af Powerwall er hjemmebatteriet allerede udsolgt i USA med leveringstider langt ind i 2016.

Historien om Tesla begynder i Pretoria i Sydafrika, hvor en ung Elon Musk voksede op hos sin far, der var elektroingeniør. Allerede som ti-årig kastede han sig over at skrive af programmer til Commodore VIC-20-computere, og to år efter solgte han sit første computerspil for omkring 500 dollar.

Han blev universitetsuddannet i Canada og USA og nåede lige at gå i gang med en ph.d. i fysik på Stanford University, inden han i 1995 kastede sig over iværksætteri på internettet.

Sammen med sin bror grundlagde Elon Musk Zip2, der lavede online rejseguides til amerikanske medier. Fire år senere solgte de selskabet til Compaq for 2,3 milliarder kroner.

I stedet kastede han sig over X.com, der leverede finansielle ydelser på nettet. Gennem en fusion blev det til betalingsservicen Paypal, som Ebay allerede tre år senere købte for knap ti milliarder kroner. Elon Musk var på det tidspunkt Paypals største aktionær, og det er den formue, der har gjort Tesla muligt.

CHINA-AUTO-SHOW

Inden da var Elon Musk dog tæt på at brænde alle sine penge af på rumkapløb i selskabet SpaceX, der har ambitioner om at drive kommerciel rumfart og drømmer om bemandede missioner til Mars. I sin biografi fortæller Elon Musk, at han godt kunne tænke sig at gå på pension på den røde planet og aldrig komme tilbage igen.

Alt har dog ikke altid været rosenrødt for Tesla. Virksomheden har balanceret på kanten af fallit, inden investorerne på Wall Street blev overbevist om, at selskabet var »the real deal« og ikke ville kollapse som så mange andre elbilsselskaber.

Vendepunktet kom i foråret 2013, knap et år efter Model S blev lanceret. Her kunne Tesla i sit kvartalsregnskab melde om en stigning i salgstallet på 83 procent, og for første gang leverede virksomheden et overskud.

Teslas flamboyante grundlægger, Elon Musk, hævede det forventede salgstal til 21.000 biler det år, og et par uger senere indfriede Tesla et statsgaranteret lån på tre milliarder kr. før tid og hentede 6,5 milliarder kr. i frisk kapital hos nye investorer.

Tesla: "Potentialet er ubegrænset"

 

Herefter gik det stærkt. Aktiekursen skød dramatisk i vejret og er siden steget med 455 procent. Teslas mål er i år at producere 50.000 biler, men det er fremtidspotentialet, der får aktieværdien til at lette. Markedsværdien på 214 milliarder kroner er således kun 30 procent mindre end General Motors, der sidste år solgte knap ti millioner biler på verdensplan.

Bilernes avancerede teknologi, hurtige acceleration og smukke former appellerer til dem, der vil og har råd til at ride forrest på bølgen. Modsat andre bilfirmaer bruger Tesla ikke penge på annoncering, men forlader sig på mund-til-mund-metoden og den hype, der skabes, når elbilerne gang på gang sætter nye rekorder i acceleration.

CHINA-TESLA/

Model S er en af de mest eftertragtede elbiler i verden, og Tesla har solgt 1.500 i Danmark, hvilket er tre gange så mange som i Sverige, men blot en fjerdedel af antallet på de norske veje.

Selv uden afgift er bilerne ikke for de mindrebemidlede, og herhjemme lyder et af kritikpunkterne om afgiftsfritagelsen af elbiler, at det primært er med til at finansiere dyrt legetøj for de rigeste, en præmis Tesla ikke overraskende er uenig i.

»Hvis Tesla var begyndt med at bygge en billig bil til massemarkedet, så ville vi have gjort det. Men banebrydende teknologi er nødvendigvis dyr. Vi har brugt enorme summer på at udvikle den, og markedet er relativt lille. Det samme gjaldt flyrejser i midten af sidste århundrede eller mobiltelefoner i 80erne,« siger Diarmuid O’Connell og fortsætter:

»Hvis man tror på en fremtid, hvor elbiler er løsningen, så er argumenter om elitisme malplaceret, for det er Tesla, der om nogen kæmper for at få elbilerne ud til alle. Når først gennembruddet er der, kan vi skalere produktionen og presse prisen ned. Uden biler som Teslas får man aldrig overbevist resten af bilproducenterne om, at deres teknologi med brændselsmotorer er forældet, og at de må investere i en elektrisk fremtid.«

Tesla Motors

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere