Del : SMS
Berlingske Business

Ny mulig fejl i Boeings drømmefly

pix-ana
Her ses det All Nippon Airways-Dreamliner, der måtte sikkerhedslande i Takamatsu-lufthavenn 16. januar. Foto:

Efterforskning afslører, at problemerne med 787 Dreamliner-flyets batterier kan stikke dybere end frygtet - de første 50 fly er stadig ramt af flyveforbud.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den seneste udvikling i sagen om Boeings problemer med batterierne i storsatsningen 787 Dreamliner kan meget vel have fået det til at løbe koldt ned af ryggen på flyproducentens topchefer i Seattle, Washington.

Nu forlyder det nemlig, at det ikke kun var ét af litium-batterisystemerne på All Nippon Airways-flyet, som måtte sikkerhedslande i Japan i sidste måned, der var problemer med. Den var muligvis også gal med et uafhængigt backup-batterisystem i flyet, skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.

Det er det japanske efterforskningshold, der har frigivet de nye oplysninger. De har fundet tegn på, at to ud af otte battericeller i backupsystemet viser tegn på mulige skader i form af udbulninger. Holdet vil dog ikke lægge hovedet på blokken og konkludere, at der er tale om samme slags overophedningsskader som ved det centrale batterisystem, der udviklede røg og tvang All Nippon Airways flyet tilbage til landingsbanen.

De mulige skader er meget små - så små, at det blev overset i det første tjek af batterierne. De er dog så store, at japanerne nu vil arbejde videre med fundet for at fastslå, om der er tale om begyndende overophedningsskader - eller om der eventuelt blot er tale om variationer i produktionen af litium-batterierne.

pix-nordream

Under alle omstændigheder er Boeings problemer med Dreamliner-flyet langt fra løst, og det er ved at udvikle sig til en alvorlig hovedpine for flyproducenten. Det fly, som Boeings selv udråbte til at være fremtidens flytype, har fået flyveforbud af verdens luftfartsmyndigheder på grund af uvisheden om, hvorvidt deres litium-batterier reelt er en tikkende bombe, der på et tidspunkt kan medføre en alvorlig ulykke.

Litum-batteriteknologiens fordel er, at man får langt større ydeevne end ved traditionelle batterier, og at flyproducenterne dermed kan spare vægt og plads ved at bruge batteritypen. Der er bare den hage, at nogle litium-batterier har vist sig at være ustabile. Det har ført til overophedninger i mobiltelefoner, bærbare computere samt været mistænkt som faktor i forbindelse med brande i elbiler.

Den fornyede fokus på de mulige problemer ved litium-batterier har medført, at Boeings ærkerival, europæiske Airbus, har meldt ud, at den dropper at bruge litium-batterier i sit kommende A350-landistancefly, der skal konkurrere direkte mod Boeings Dreamliner.

Sagen om Dreamlinerens problemer må alt andet lige begynde at vise sig i finanserne hos Boeing. De 50 fly, der indtil videre er sendt ud til luftfartsselskaberne, har fået flyveforbud, og det vil givetvis medføre erstatningskrav mod Boeing. Jo længere flyene skal holdes på jorden, desto større må det erstatningskrav ventes at blive.

Derudover fortsætter Boeing ufortrødent med at trille 787ere ud af produktionshallerne i det nordvestlige hjørne af USA. Hver gang et nyt fly er færdigt, bliver det parkeret på asfalten, hvor det må afvente, at fejlen bliver identificeret og løsningen kan bygges ind i flyet. Der er næppe nogen luftfartsselskaber, der har lyst til at betale hele regningen, før de har fået leveret flyet, og derfor kan Boeing blive presset på sit cashflow.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere