Del : SMS
Berlingske Business

Ny DSB-sag kulegraves

pix-dsb
Foto:

DSB brugte angiveligt miljønetværk til at påvirke politikere, som ikke fik at vide at netværket reelt arbejdede for DSB.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSBs skandaleramte samarbejde med PR-bureauet Waterfront ser ud til at have været mere omfattende end hidtil antaget, skriver Jyllands-Posten.

DSB skal også have forsøgt at påvirke politikere på Christiansborg gennem et klimanetværk, der gav indtryk af at være uafhængigt, men som reelt var oprettet til fordel for og tilsyneladende betalt af DSB, fortæller kilder til avisen.

I en mail fra Waterfronts direktør til DSBs tidligere underdirektør Peder Nedergaard, der nu er suspenderet, står der, at Waterfront »etablerede« det såkaldte klimanetværk Copenhagen Climate Network »med DSBs støtte«. Formålet var ifølge mailen at fremme DSBs økonomiske interesser, men at det reelt arbejdede for DSB fik politikerne ikke at vide.

Det er Waterfront, der driver Copenhagen Climate Network. DSBs ledelse ønsker på grund af en advokatundersøgelse af samarbejdet ikke at kommentere avisens oplysninger.

Peter Munk Christiansen, der er professor i statskundskab ved Aarhus Universitet kritiserer fremgangsmåden.

- Reglen er, at man altid skal sige, hvem man er, når man taler med en politiker. Alt andet er uetisk. Og det er skærpende, at der er tale om en statslig organisation, siger han til Jyllands-Posten.

Hos Waterfront afviser direktøren, at DSB har støttet Copenhagen Climate Network, selv om det står i den mail, som Jyllands-Posten har fået.

Samarbejdet blev etableret før DSB blev kunde, siger direktør Lars Poulsen.

- Den mail, som jeg har sendt til Peder Nedergaard, indeholder input fra en række medarbejdere, som var involveret i samarbejdet med DSB. Desværre var dette input både mangelfuldt og i visse tilfælde ukorrekt. Jeg videresendte desværre i en stresset situation det samlede input til Peder (Nedergaard red.) uden at læse korrektur og udføre grundig kvalitetskontrol, siger han til Jyllands-Posten.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere