Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Ny aftale vil ophæve begrænsning på antallet af taxier

Ventende taxichauffører i Københavns Lufthavn.
Foto:

Ny taxilov vil åbne for lykkeriddere, konkursryttere og social dumping, mener EL, som forlader forhandlinger.

Et flertal på Christiansborg ventes torsdag at blive enige om en ny taxilov. Men kort før aftalen ventes at falde på plads, har Enhedslisten valgt at forlade forhandlingerne.

Ifølge Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, vil aftalen åbne for dårlige løn- og arbejdsvilkår for chaufførerne. Det skyldes blandt andet, at aftalen vil gøre op med begrænsningen på antallet af taxilicenser.

- Det er først og fremmest ophævelsen af antalsbegrænsningen og den geografiske begrænsning, vi kender i dag, der får os til at forlade forhandlingerne.

- Det betyder, at alle, der opfylder betingelserne, kan give sig til at køre taxi, siger Henning Hyllested.

Billede

Den nye aftale vil ifølge ordføreren dermed give yderligere pres på løn- og arbejdsvilkår i branchen og åbner for unfair konkurrence.

- Da der heller ikke længere er tale om en geografisk begrænsning, vil alle taxier søge mod byerne, hvor der er noget at køre med.

- Aftalen betyder, at det bliver meget svært at tjene en ordentlig løn som chauffør eller have en ordentligt indtægt som vognmand, siger Henning Hyllested.

Han mener, at aftalen vil tiltrække "lykkeriddere og konkursryttere" til taxierhvervet.

- Sammenholdt med, at man nu også vil tillade dannelse af egentlige selskaber, som sælges og købes, frygter vi i Enhedslisten for erhvervets fremtid.

- Kapitalfonde vil holde deres indtog, som det er sket i Sverige, og vi kommer til at se alle mulige former for kreative ansættelser med falske selvstændige "vognmænd", siger Henning Hyllested.

Han mener, at regeringen har lagt op til en "voldsom deregulering af erhvervet". Og det har ikke været muligt i tilstrækkelig grad at ændre på det.

- Den skærpede konkurrence om kunderne vil fremover betyde, at det bliver chaufførers løn- og arbejdsforhold, der bliver konkurreret på, ligesom mindre vognmænd kommer i klemme.

- Det bliver meget trætte chauffører og vognmænd, kunderne fremover kommer til at møde, da der skal meget længere vagter til for at opretholde en ordentlig indtjening, siger Henning Hyllested.

30BUSVognmand-093335.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen