Del : SMS
Berlingske Business

Nu skal posten bringes ud med elbiler

24BUSvon-horsten-post-danma.jpg
Overskrift
I Post Danmark satser man blandt andet på at gøre driften langt »grønnere«. Det smitter også af på de køretøjer, man benytter sig af, fortæller Martin von ?Horsten, chef for produktionsudvikling. Foto: Sara Gangsted
24BUSvon-horsten2.jpg
Overskrift
Leasing i Postdanmark. Martin von Horsten, Chef for produktionsudvikling i Post Danmark, fortæller om deres leasing-politik. Fredag den 13. februar 2015

Når det gælder indkøb af køretøjer, arbejdes der i højere grad med fælles rammeaftaler i det dansk/svenske postselskab PostNord.

Artiklen fortsætter under annoncen

I PostNord kan behovet for typen af køretøjer, der benyttes, være forskellig i Danmark og Sverige, men der er enighed om, at der i højere grad skal sættes fokus på elektriske varebiler og andre køretøjer. Derfor arbejder man i dag mere og mere med fælles rammeaftaler i hele PostNord for at opnå synergi­effekter.

Post Danmark Leasing står for indkøbet af bilerne, som så leases ud til de enkelte funktionsenheder inden for Post Danmark.

De første elbiler i Post Danmark var elektriske Mercedes-Benz Vito, som blev købt som en tilbagekøbsaftale med importøren. De næste biler købes på normale købsvilkår med servicekontrakter.

»Vi har jo kørt forsøg med 50 Mercedes elvarebiler herhjemme, og erfaringen har været god. De skal fortsætte fem-seks år endnu. Vi har nu valgt at købe 25 mindre elektriske varebiler, som leveres hen over en periode,« siger Martin von Horsten, produktudviklingschef i Post Danmark.

Der er mange postbude, der er begejstrede for at køre i elbiler, fordi de er komfortable og smidige.

24BUStroels-kaer-pedersen.jpg

»Rækkevidden er endnu ikke så lang, men det er et spørgsmål om tilvænning. Man skal sige til sig selv, at det er i orden at køre – også når bilen er næsten tom for strøm i slutningen af turen. Det har jo betydet, at vi har gjort Bornholm næsten helt »grøn« fra vores side,« siger Martin von Horsten.

Han peger på, at man i Post Danmark ønsker at være med til at påvirke samfundet i en grøn retning. Og Post Danmark er rigtig langt med elkøretøjer. De skal bare være fabriksbyggede.

Serviceudgifterne til elbilerne er det halve i forhold til dieselbiler, men med elbiler er man mere afhængig af, at de kører en helt fast rute, så de ikke løber tør for strøm undervejs.

Langt de fleste last- og varebiler, som Post Danmark Leasing indkøber, er imidlertid konventionelle dieselbiler, hvor der købes for flere hundrede millioner kroner om året. Derfor holder man øje med alle nye produkter, der lanceres herhjemme, og ofte bliver bilerne testet, før det bliver besluttet, hvilke man vil investere i. Der køres ofte i op mod otte år i bilerne. Køb foregår i udbudsrunder, der kan tage et halvt år, og indkøbsaftaler med leverandører indgås af fra ét og op til fem års varighed.

Post Danmark Leasing leverer fortsat bilerne og står som leasingfirma generelt for administration af bilparken for kunderne, ligesom vedligeholdelse er en del af opgaven.

Post Danmark under pres

»Vi har også købt en lang række andre elkøretøjer, som kan indsættes til bestemte opgaver. Vi har i dag kun elcykler. De kan have mere post med og øger postbuddenes komfort, og så har vi netop investeret i andre og lidt større elkøretøjer, der er en mellemting mellem trehjulede elcykler og biler – lidt ligesom strandbiler. De er f.eks. gode i villaområder,« siger Martin von Horsten.

Post Danmark skal spare 40 procent CO2 fra 2009 til 2020. Her er transporten en væsentlig del. Derfor forsøger man også at flytte så meget af transporten over på skinner fra både vej og fly.

»Her er vi også ved at sende vores chauffører på kørekursus, så de kan lære at køre mere økonomisk. Det sker sammen med vores autokonsulenter. Vi begyndte at arrangere kurser på Sjælland, og nu følger resten af landet efter. Man kan som chauffør spare 10-15 procent på brændstoffet. Pæn kørsel betyder samtidig færre buler,« siger Martin von Horsten.

Hele ledelsen i Post Danmark har også været på kursus i egne biler. Martin Von Horsten sparede 12 procent.

Nordea

Post Danmark arbejder fortsat ud fra en totaløkonomi, så der bliver til tider lejet varebiler uden om Post Danmark Leasing for at gøre det bedst og billigst i situationen. En opgave kan også outsources, hvis produktet er billigere.

»Konkurrencen er hård i vores branche. Vi er gået fra en brevforretning til en distributionsforretning, hvor der også er breve. De fylder mindre og mindre i forhold til pakker – i stigende grad fra internethandel,«siger Martin von Horsten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere