Del : SMS

Nu går den vilde Tesla-jagt

TESLA MOTORS
Foto:

Lige nu står elbiler til at ramme muren af danske bilafgifter, som de ellers har været fritaget for, til årsskiftet. Salget af elbiler har aldrig været højere, og priserne på brugte stiger på grund af spekulation, mener bilanalytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udsigten til en forøgelse af prisen på 180 procent af det mest af bilens værdi har fået danskere med lyst til at køre elbil op af stolene. Ved årsskiftet udløber fritagelsen for de normale danske bilafgifter for elbiler, og det har sat voldsomt gang i salget af både de nye og de brugte elbiler. Men køb af en elbil, der om få måneder belægges med afgifter, kan også vise sig at være en åbenlyst god forretning. Bilanalytiker Jan Lang fra Bilbasen vurderer, at der i bedste fald bliver tale om, at bilen stiger i salgsværdi, eller at den i værste fald holder sin værdi i en rum tid fremover.

»Jeg vil vove at påstå, at en Tesla S (luksus femdørs elbil, red.) er noget af det bedste at købe set i et afskrivningsmæssigt perspektiv,« siger han og nævner to årsager:

  • At der - som det ser ud nu - kommer en afgift på elbiler fra årsskiftet
  • At elbiler - netop fordi de ikke er afgiftsbelagte - let kan eksporteres og sælges i udlandet som brugte, hvor de især er efterspurgte så langt væk som i USA og Japan - men også i Tyskland.

»Jeg forventer, at man kan købe en elbil nu uden af få afskrivning eller med en lille gevinst, når den skal sælges. Men der er også mange, der allerede har købt for at spekulere. Salgstallene for elbiler er de største nogensinde,« siger Jan Lang.

US-TESLAMOTORS-CASH-INSIGHT

Det bekræfter Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

»Salget af elbiler er steget betydeligt de seneste 3-4 år fra niveauet 500 til 1.500 og til formodentlig 2.000 til 2.500 i år,« oplyser han.

Størst opmærksomhed blandt elbilerne tiltrækker de amerikanske luksusbiler fra Tesla. Lige nu sælges et år gamle biler på Bilbase til stort set nyprisen, og nye biler til omgående levering sælges til overpriser, oplyser Jan Lang.

audi

»Hvis man ser elbiler i en længere perspektiv, så var der en hype omkring dem, da de første kom til salg som brugte biler. Dengang blev de solgt på 10 gange hurtigere end almindelige biler. Så faldt det lidt til ro, men nu er hypen vendt tilbage på grund af snakken om afgiftsfritagelsen, der udløber,« forklarer Jan Lang.

Det har fået den gennemsnitlige salgstid på en brugt Tesla til at falde fra 55 til 30 dage.

Han illustrerer også hypen omkring især Tesla-bilerne med, at der på Bilbasen bliver klikket tre gange så meget på dem som på luksusbiler i samme segment og prisklasse - men med brændstofmotorer - fra Mercedes og Audi.

Hans bedste råd er da også at slå til nu, hvis man drømmer om at køre elbil.

»Der bliver tale om et andet marked efter 1. januar, og hvis vi kigger på en Nissan Leaf, så er der også færre brugte til salg af dem end for seks måneder siden,« siger Jan Lang.

Gunni Mikkelsen vurderer, at flertallet tror på en eller anden form for afgiftslempelse for elbiler også efter årsskiftet.

»Man vil finde en måde at få sluset disse biler ind på markedet. Men problemet er, at regeringen har udvalgt én teknologi, som man mener er miljørigtig. Plug-in hybrider (biler med både en lille brændstofmotor og en elmotor, red.) er måske det mest miljørigtige, fordi langt flere ville vælge disse, men man har politisk valgt at satse på én teknologi. Efter vores synspunkt skal man tilgodese alle teknologier med et teknologineutralt system,« siger han.

Det betyder, at afgifterne efter bilimportørernes mening ikke skal baseres på værdi som nu men på egenskaber.

»Når man beskatter på værdi, beskatter man nemlig al ny teknologi, så ny teknologi bliver multipliceret med en faktor tre på en stor mellemklassebil. Dermed kommer nye miljørigtige biler og sikkerhedsudstyr langsomme forbrugerne og samfundet til gode end i andre lande. Man bør beskatte ud fra bilernes forurening (emission, red.) og deres vægt - det kan man forsvare ud fra et miljømæssigt og sikkerhedsmæssigt synspunkt,« siger han.

Salget af elbiler svinger meget måned for måned, og for eksempel har BMW netop leveret 400 biler alene til en delebilsordning, lige som et udlejningsselskab i foråret købte flere end 400 elbiler.

»Elbilsmarked er meget domineret af flåder - kommuner og delebiler. Vi kender jo ikke importørernes ordreindgang, men man kan da godt forestille sig, at der ville ske en stigning, inden fritagelsen for afgift udløber,« siger Gunni Mikkelsen.

Registreringsafgiften på nye personbiler bortset fra elbiler beregnes som 105 procent af de første 81.700 kroner af den rå pris. Derefter beregnes 180 procent af resten af værdien inklusiv moms og avance.

Herunder ses salget af elbiler de seneste fem år som den røde kurve, der er et glidende gennemsnit. Den blå kurve viser til sammenligning salget af almindelige personbiler.

Kilde: De Danske Bilimportører

TV: Tesla: »Potentialet er ubegrænset«

 

CHINA-AUTO-SHOW

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere