Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Nu er Tesla mere værd end Ford

MODEL-3-UNVEIL - 2017040411474
Tesla har indtaget andenpladsen i det amerikanske bilhieraki lige efter General Motors. Foto:

Den populære elbilproducent Tesla har overhalet Ford og er nu det næstmest værdifulde bilfirma i USA.

Den amerikanske elbilproducent Tesla har nået nye højder målt på investorernes iver efter aktien.

Koncernen, hvis aktie steg til endnu et rekordniveau mandag, er nu mere værd end den traditionsrige bilproducent Ford.

Dermed indtager Tesla andenpladsen i det amerikanske bilhierarki efter General Motors men foran Ford og Fiat Chrysler.

Aaa
For abonnenter LÆS MERE : Tesla-batterier oplyser hel ø om natten

Overhalingen af Ford kom, efter at Tesla rapporterede en produktion på 25.000 biler og SUV'er i første kvartal.

Det var mere, end analytikerne havde ventet, mens Ford, der leverede omkring ni gange så mange biler alene i USA i marts måned, skuffede på salget, hvilket resulterede i et kursfald.

»Jeg ved ikke, om folk ønsker elbiler, men folk ønsker Tesla. Jeg er ikke Elon Musk-beundrer, men folk, der normalt ville købe en Porsche, køber nu en Tesla i stedet for,« siger analytiker Ben Kallo fra Robert W. Baird & Co til Bloomberg News.

MUSK

Men det er ikke de økonomiske præstationer, der gør Tesla til USA's andenmest værdifulde bilproducent.

I løbet af de seneste fem år har Ford haft nettoindtægter for i alt 26 milliarder dollar, mens Tesla har haft 2,3 milliarder dollar i samme periode.

Ford havde en omsætning på 152 milliarder dollar sidste år sammenlignet med Teslas syv milliarder dollar.

06BUSbagside-mandag--Musk-T.jpg

Men Tesla har længe været værdsat som en teknologiaktie.

Og analytikerne er overbeviste om, at Tesla har evnen til at nå topchef Elon Musks ambitiøse mål.

»De er en bedre bilproducent, de tiltrækker bedre talenter, og de har gang i flere ting, end hvad vi kender til,« vurderer Ben Kallo.

US-INVESTIGATION-CONTINUES-INTO-TESLA-DRIVER'S-DEATH-WHILE-IN-AU

Den californisk baserede virksomhed har endnu til gode at bevise, at den magter fremstilling i store mængder.

Men investorerne ser frem til lanceringen af den kommende model 3 - en sedan, der med en salgspris på omkring 35.000 dollar eller næsten halvdelen af den nuværende billigste model, skal slå døren ind til massemarkedet.

Topchef Elon Musk har estimeret, at med Model 3 vil virksomhedens årlige produktion stige til en halv million biler i 2018.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen