Del : SMS
Berlingske Business

Norwegians vækst vækker bekymring hos tilsyn

norwegian growth
Foto:

Det norske luftfartsselskab Norwegians fænomenale vækst vækker nu bekymring hos det norske luftfartstilsyn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Væksten i selskabet sker så hurtigt, at der ansættes piloter med meget lidt flyveerfaring og der bliver slidt kraftigt på medarbejderne. Det fremgår af en ny rapport fra luftfartstilsynet.

Det skriver Dagens Næringsliv.

»På grund af den store ekspansion er der et stort arbejdspres på de ansatte, både i form af mange opgaver som skal løses hurtigt og oplæring af en stor mængde nye medarbejdere,« skriver luftfartstilsynet i rapporten ifølge Dagens Næringsliv.

pix-norwegian

Norwegians flyvechef Thomas Hesthammer har afvist flere af tilsynets indvendinger og kommentarer helt eller delvist, oplyser Norwegians presseafdeling. Han konstaterer blandt andet, at tilsynet har sagt det samme hvert år.

»Når det gælder tilsynets syn på vores selskab er vi nok ikke helt enig i den. Men vi respekterer det, og vi styrer altid efter princippet om, at flyvesikkerheden altid har højeste prioritet. Det er vigtigt for mig, at vore passagerer er klar over det,« siger han i en email fra Norwegian til Ritzau Finans.

Han fremhæver, at af de 250 piloter, som selskabet ansætter årligt, kommer måske 20 direkte fra skolen, og dem oplærer selskabet selv og slipper ikke løs i flyene før "vi er sikre på det kan udføre arbejdsopgaverne på en forsvarlig måde".

Rapporten fra tilsynet afslører 21 afvigelser fra de EU-regler, som selskabet er pålagt at følge. Dertil kommer, at oplæring af kabinepersonalet udenfor Skandinavien sker uden godkendelse fra luftfartstilsynet.

Flyvechefen understreger, at de 21 afvigelser nu er rettet.

pix-norwe

Endelig viser rapporten også betydelig utilfredshed blandt passagerne. Alene i de første 11 måneder af 2013 modtog selskabet næsten 30.000 klager fra passagerne. 60 pct. af klagerne omhandler erstatning som følge af forsinkelser og aflysninger af afgange, mens de resterende 40 pct. omhandlede bagagehåndtering.

Norwegian selv er ifølge avisen skuffet over, at luftfartstilsynet har offentliggjort en fortrolig rapport og mener ikke, at kritikken i rapporten er sat i den rette sammenhæng.

»Jo, vi har haft for store forsinkelser på de lange ruter, det er vi de første til at erkende, men at ukritisk opgive et fortroligt tal uden at sætte det i sammenhæng er helt urimeligt. Over 20 mio. passagerer rejste med os i 2013, og andelen af klager er meget lav,« udtaler Lasse Sandaker-Nielsen, informationschef i Norwegian, ifølge Dagens Næringsliv.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere