Del : SMS
Berlingske Business

Norwegian: Vikarbureauer er kommet for at blive

fly
Foto: Scanpix

Norwegians flyvechef slår fast, at brugen af vikarbureauer i branchen er i overensstemmelse med både skatteregler og aftaler med fagforeningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Norwegian slår fast, at de følger alle spilleregler, når de bruger piloter fra vikarbureauer med hjemsted i eksempelvis Estland, Irland eller Isle of Man. Mens selskabet ikke længere vil gøre brug af piloter, der skal oprette egen virksomhed og efterfølgende leje sin arbejdskraft ud til bureauerne, vil det fortsat rekruttere fra udenlandske bureauer til nye ruter. Og det har hele tiden været meningen.

»Det er helt i tråd med den aftale, vi har med pilotforeningen om at bruge vikarer på nye baser, indtil vi ved, om basen er rentabel. Efter to til tre år bliver de ansat i et lokalt Norwegianejet selskab under lokale vilkår, og så betaler man skat dér. Det gør vi for at spare omkostninger til administration, og så vi kan hamle op med den globale konkurrence i branchen,« siger flyvechef Tomas Hesthammer.

Ønsker samme vilkår som fastansatte

Piloterne i vikarbureauerne har netop fået nye kontrakter, hvor bureauerne betaler for, at de ansatte er socialt sikret i det land, hvor de har base, da det er et krav EU har stillet for at undgå unfair konkurrence i branchen. Piloterne får også en lønstigning, men mister retten til faste fridage. De skandinaviske piloter, som flyver i eksempelvis Spanien, frygter, at de i praksis ikke kan nå at komme hjem og holde fri, før de skal af sted igen. Samtidig risikerer de at komme i klemme hos skattemyndighederne, hvis deres bopæl og arbejdssted er i to forskellige lande uden dobbeltbeskatningsaftale, og de har fortsat ingen pension fra arbejdsgiver.

De nye kontrakter har ifølge Berlingskes kilder givet anledning til store frustrationer hos vikarpiloterne og forstærket deres ønske om samme vilkår som de fastansatte. Men vikarbureauerne er nødvendige, fastslår Norwegian og understreger, at der er tale om en mindre gruppe piloter.

»Vi bliver nødt til at kunne justere på mandskabet, så vi ikke står i en situation, hvor vi har for mange eller for få piloter på én base. Jeg tror, at vi finder en ordning, hvor alle er tilfredse. Piloterne vil få deres vagtplan to uger før, og vi vil forsøge at tage hensyn til alles ønsker. Så vidt jeg har forstået, er det en mindre gruppe af piloter, der er utilfredse. Mange af dem, jeg flyver med, er glade for deres arbejde. Der er heller ingen tvivl om, at de nye kontrakter går videre end EUs krav om hviletid,« siger Tomas Hesthammer.

»Vi kommer ikke til at fastansætte alle. Bemandingsbureauer i forskellige lande er et almindeligt vilkår i branchen, som er underlagt hård international konkurrence. Det er også i piloternes interesse, at vi har konkurrencedygtige selskaber i Europa,« siger han.

Uenige om aftale

Den norske pilotforening – der repræsenterer de fastansatte – mener dog, at selskabet bryder den aftale, de indgik tidligere i år og har henvist til, at kontraktpiloterne også bliver brugt på eksisterende ruter i Skandinavien, selv om de ifølge aftalen kun må flyve uden for Skandinavien, netop fordi de ikke arbejder på samme vilkår som deres fastansatte kollegaer.

Men her står Norwegian fast på, at der ikke er noget at komme efter, og de norske myndigheder er derfor ved at undersøge, om der overhovedet er grundlag for en sag.

»Her er vi uenige om, hvem der ejer produktionen. Fagforeningen mener, det er deres ret at bestemme, hvem der skal flyve hvor, mens vi mener, at det som virksomhed er vores ret at lede arbejdet ligesom i enhver anden virksomhed. Selvfølgelig kan en kontraktpilot fra Spanien flyve til og fra eksempelvis København; det er ikke i strid med aftalen,« siger Tomas Hesthammer.

Hvilke overvejelser gør I jer som ledelse, når nogle af jeres piloter er så utilfredse, at de føler behov for anonymt at henvende sig til os – det er jo ikke første gang, der kommer anonym kritik?

»Det tager vi selvfølgelig alvorligt, men det er også mit indtryk, at det er en mindre gruppe piloter, der er tale om, og som måske er bange for nye måder at gøre tingene på i branchen. Vi bliver nødt til at være fleksible for at kunne klare os og skabe ny vækst, og det er også i de ansattes interesse,« siger Thomas Hesthammer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere