Del : SMS
Berlingske Business

Norwegian: Irsk selskab er nødvendigt for at konkurrere globalt

20BUSBjoern-Kjos#2.jpg
Bjørn Kjos, Norwegian, vil bare have lov til at konkurrere efter de internationale regler for lufttrafikken. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

SAS og Norwegian er endt i en infight i USA om flyruter. Norwegians topchef forklarer, hvorfor det netop er et irsk datterselskab, som han forsøger at bringe ind på det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

20BUS20150714-153750-3.jpg

Bjørn Kjos, adm. direktør i Norwegian, blev interviewet i sidste måned.

Hvad er fordelen ved at have et irsk datterselskab?

»Det handler om trafikrettigheder. Norge ligger uden for EU, og hvis vi skal flyve øst- eller sydpå, så er der aftaler i EU, som Norge ikke har. Derudover er vores fly finansieret via eksportlicenser, hvilket betyder, at vi ikke kan være i et Airbus- eller Boeing-land. Det udelukker USA, England, Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien. Det skal være et land, der har tiltrådt Cape Town-konventionen, som giver sikkerhed for banken i flyet. Ellers skal vi betale ekstra. Vi sparede 100 mio. kroner om året, da Norge underskrev den aftale.«

20BUS20150714-153750-3.jpg

Så er der vel også skattemæssige fordele?

»Skatten er fin nok i Norge, og der er gode afskrivningsmuligheder, så det er ikke afgørende.«

Hvad med anklagerne om thailandsk personale på fly til USA?

»Det er en misforståelse. Vi ansætter folk efter lokale aftaler, baseret på der hvor de har deres base. Det betyder, at danske piloter er ansat på danske vilkår, og piloter med base i USA er ansat på amerikanske vilkår. Vi betaler faktisk bedre end mange andre i USA. Hvis vi skal konkurrere globalt, skal vi have et system, der er så robust, at vi kan konkurrere med Thai, Emirates og Air Asia og de amerikanske selskaber. Det betyder, at man må have baser der, hvor flyene mødes. Hvis flyene mødes i New York, så er det dér, vores base må være. Og de ansatte må så være ansat på de lokale vilkår, der gælder.«

Læs interview med koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen:

20BUSLars-Sandahl-Soerensen.jpg

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere