Del : SMS
Berlingske Business

Norwegian: Dreamliner bliver en game changer

pix-dream0
Norwegians topchef, Bjørn Kjos, foran 787 Dreamliner. Foto:

Lavprisselskabet Norwegians målsætning på interkontinentale ruter er billetter til halv pris - forudsætningen er Boeings 787 Dreamliner.

Artiklen fortsætter under annoncen
OSLO: Det var en pavestolt Bjørn Kjos, der onsdag viste rundt på Norwegians satsning; Boeing 787 Dreamliner.

Fra efteråret 2013 forventer det norske lavprisselskab at få leveret de første af seks bestilte Dreamlinere, men onsdag var den amerikanske flyproducents reklamefly på besøg i den norske hovedstad. Selskabets topchef benyttede lejligheden til at fastslå, hvad Norwegians plan er på det interkontinentale område, og hvordan den plan bliver til virkelighed.

Billige billetpriser har været vejen til Norwegians vækst hidtil, og det er samme koncept, der skal sende de norske fly på langfart.

"I dag koster det 4.000 til 5.000 kroner at flyve til Bangkok eller New York. Med Dreamlineren kan vi gøre det til den halve pris," siger Bjørn Kjos.

Se billederne: Dreamliner - velkommen om bord

Den norske Kjos er begejstret for det nye fly fra Boeing. Han har allerede bestilt seks styk, der vil blive leveret fra 2013 og et par år frem. Men planen er at erhverve endnu flere. For kombinationen af lavt brændstofforbrug, mindre vedligeholdelse og højere passagerkomfort, mener han, vil få kunderne til at strømme til Norwegian.

"787eren vil blive en game changer på de lange ruter. Den er meget billig i drift, og det på alle måder. Den vil give os en cost base der er 50 procent af det, vores konkurrenter har," siger han og tilføjer:

"Den vil gøre det muligt for alle at komme til at flyve langt."

Men det er ikke kun europæiske kunder, der skal trække læsset. Bjørn Kjos forventer, at det lavere prisniveau vil få rejsende i Asien til at vende blikket mod det norske lavprisselskab. Og ideen er ikke bare, at mennesker i eksempelvis Kina, Indien og Vietnam pludselig skal opdage glæden ved at besøge Skandinavien.

pix-dreamliner

"Vores modeller, som er baseret på demografi og købekraft, viser, at vi kommer til at se en masse turister fra Asien meget snart. Jeg vil ikke have, at de bare skal flyve til Frankfurt eller nogle af de andre store lufthavne i Europa. De skal flyve til og via Skandinavien," siger han og tilføjer:

"Selvfølgelig er der konkurrence på området, men vi er sikre på, at vi med 787eren kan få vores andel af markedet."

Dreamlineren er helt central i Norwegians strategi. Én ting, der taler for, at det norske selskab kan få succes med sine langdistanceflyvninger, er, at Norwegian er det første lavprisselskab, der får flyet. Det kan give det et forspring i forhold til konkurrenterne.

Bjørn Kjos forventer, at han kan begynde at sælge billetter til de første interkontinentale ture til efteråret. De allerførste fly bliver sat ind på ruterne til New York og Bangkok fra henholdsvis Stockholm og Oslo. Bjørn Kjos understreger over for Berlingske, at København meget hurtigt også kommer med på den vogn.

Da efterspørgslen på Dreamlineren er stor, og da produktionen stadig tynges med ændringer af flyet, om skaber pres på produktionslinjen, vil han dog ikke sætte en eksakt dato på endnu.

Berlingske var inviteret til Oslo af Norwegian.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere