Del : SMS
Berlingske Business

Norwegian bryder luftfartsregler

pix-norwegian
Der har været opstartsvanskeligheder for Norwegians langdistanceruter. Til gengæld for billige billetter har passagererne oplevet store forsinkelser.  Foto:

Arbejdspresset er for hårdt og flere af piloterne for uerfarne, lyder kritikken af flyselskabet Norwegian fra den norske tilsynsmyndighed for luftfartsselskaber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flyselskabet Norwegian udvikler sig med rygende hast. Men faktisk går det lidt for hurtigt, lyder det fra den norske tilsynsmyndighed Luftfartstilsynet ifølge aftenposten.no.

Norwegians udvidelse resulterer i hårdt pressede medarbejdere, mens nogle af de piloter, der bliver ansat som følge af vokseværket, kun kommer med begrænset flyveerfaring, oplyser en rapport fra Luftfartstilsynet, som er lavet på baggrund af et besøg i november.

Derudover har inspektionen vist, at det kabinepersonale, som bliver lært op uden for Skandinavien, får en uddannelse, som ikke bliver godkendt af Luftfartstilsynet. Samtidig er passagertilfredsheden i bund. I 11 af sidste års 12 måneder havde flyselskabet fået næsten 30.000 klager fra utilfredse flykunder. 60 procent af klagerne var krav om erstatning på grund af forsinkelser og aflysninger, mens 40 procent var utilfredse med bagagehåndteringen.

pix-nor2

I alt har tilsynet afsløret 21 afvigelser fra reglerne, som flyselskabet er blevet pålagt at følge. Inden for 30 dage skal der være rettet op på regelovertrædelserne, og sker det ikke, kan det i værste fald betyde, at Norwegian mister sin driftstilladelse.

Dog bliver det ifølge Norwegians overordnede flyvechef, Tomas Hesthammer, ikke nødvendigt. For allerede nu har selskabet fået styr på mange af regelbrudene.

»De 21 mangler gik på afvigelser i for eksempel manualer, som ikke var i overensstemmelse med EUs regelsæt. Det har vi nu rettet op på,« siger han til aftenposten.no.

pix-norwe

Kritikken af arbejdspresset og den manglende erfaring hos piloterne vil flyvechefen gerne gøre op med.

»Af de 250 piloter, vi ansætter om året, kommer måske 20 af dem direkte fra skolen. Men vi har vores eget oplæringsprogram for dem og slipper dem ikke ud på vingerne, før vi er sikre på, at de kan udføre arbejdsopgaverne på en forsvarlig måde, og så sker det med erfarne piloter på udvalgte ruter,« siger Tomas Hesthammer.

Selv om han ikke er helt enig i Luftfartstilsynets rapport, slår han fast, at han respekterer den.

Sidste år fløj over 20 millioner rejsende ifølge aftenposten.no med Norwegian.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere