Del : SMS
Berlingske Business

Norske piloter: Norwegian snyder EU

pix-nor2
Norwegian bliver ramt af modvind fra flere sider. I morgen skal USA og EUs transportmyndigheder diskutere om Norwegians anmodning om en ny slags ansættelsesmodel skal godkendes. En model, der møder stor kritik fra både pilotforeninger og flyselskaber.  Foto:

Norwegians ansøgning om en ny ansættelsesmodel på langdistanceruterne vækker kritik fra flere sider. USA og EU skal onsdag diskutere problematikken.

Artiklen fortsætter under annoncen
Norwegian møder ikke kun modgang med forsinkelser og Dreamliner-problemer. På medarbejderfronten er der også opstået en konflikt. 

Den norske pilotforening NF har meldt ud, at Norwegians ansættelsesmodel på langdistanceruterne er kritisabel, og EU er blevet taget på sengen. Det spørgsmål vil onsdag blive diskuteret på det såkaldte Joint Committee-møde mellem repræsentanter fra transportmyndighederne i EU og USA. Det skriver branchesitet check-in.dk. 

Kritikken bygger på, at Norwegian gennem et irsk driftsselskab har ansøgt om at flyve mellem punkter i Europa og USA med personale fra lande uden for EU-samarbejdet.

Flere pilotorganisationer og flyselskaber har sendt indsigelser ind mod anmodningen fra det norske flyselskab. Her bliver der opfordret til, at man ikke giver Norwegian tilladelse til at føre ansættelsesmodellen ud i livet.

En af kritikerne er Jack Netskar, der er International Director i Norsk Flygerforbund (NF), der organiserer 1.700 piloter. Han mener, at de forskellige myndigheder har svært ved at håndtere den nye konstruktion, som Norwegian forsøger at få godkendt. 

»Hvis Norwegian får godkendt sin måde at drive virksomhed på, vil det få enorme konsekvenser i første omgang i Europa og sidenhen i USA. Ingen flyselskaber kan stiltiende se på, at konkurrenterne anskaffer sig omkostningsfordele samtidig med, at titusindvis af europæiske arbejdspladser kommer i spil,« siger Jack Netskar til check-in.dk.

Men det er hverken jurister eller fagforeninger, der sidder med beslutningskappen på. Det er myndighederne. Bliver Norwegians ansættelsesmodel godkendt, vil det skabe en stor priskrig, fortæller Henning Jørgensen, der er arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet. En priskrig, der vil være negativ for personale og sikkerhed. 

»Der vil opstå en ny konkurrence mellem flyselskaberne om at finde de mest omkostningsminimerende måder at ansætte og behandle folk på. Personalet vil blive udsat for hårdere betingelser. Det bliver også spørgsmålet om, at man slækker lidt på sikkerheden for at være billigst og hurtigst. Det kan få alvorlige konsekvenser, hvis der kommer et flyuheld,« siger han.  

Norwegians satsning på langdistanceruter har været en turbulent affære. Der har været op til flere problemer med Dreamliner-flyene, og de seneste uger har ruter til både New York og Bangkok været ramt af forsinkelser.

Passagerne er ved vise deres utilfredshed. Norwegian sætter rekord i antallet af klager over flyproblemer. Indtil videre ligger der 200 klager på transportklagenævnets bord, og flyselskabet selv har også modtaget en del.  

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere