Del : SMS
Berlingske Business

Norge bad Norwegian-boss om at købe SAS

kjos
Norges daværende erhvervsminister bad i 2011 Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos om at købe SAS. Danmark var ifølge Kjos klar til at sælge, men handlen gik i sidste ende i vasken. Arkivfoto. Foto:

Danmark var angiveligt klar til et salg, efter Norges daværende erhvervsminister i 2011 bad Norwegians topchef om at købe SAS. Men Bjørn Kjos' kone fik stoppet handlen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et tilfældigt møde til en forestilling i Den Norske Opera i foråret 2011 mellem Norwegians topchef Bjørn Kjos og den daværende norske erhvervsminister Trond Giske var tæt på at ændre Skandinaviens luftfart markant.

I sin nye selvbiografi skriver Bjørn Kjos om, hvordan den norske minister bad Norwegian købe SAS. Den norske regering havde netop annonceret planerne om at sælge sin part i det fællesskandinaviske flyselskab. Dagens Næringsliv har læst bogen, der udkommer i dag, og beretter om kapitlet om det potentielle SAS-køb.

sfdsf

»Vi mangler en industriel køber. Hvis vi kan finde en nordisk løsning, kan det nok ikke være bedre,« lød det eftersigende fra ministeren.

Bjørn Kjos var skeptisk, men vendte det med bestyrelsesformanden, der var tændt på ideen. Et køb af SAS ville sikre dem en fantastisk position i Nordeuropa.

»Det er jo i realiteten et konkursbo med over 40 fagforeninger. Og nogle af dem er vel de vanskeligste i hele verden. Desuden får vi næppe lov af Konkurrencetilsynet til at overtage,« lød indvendingen fra Bjørn Kjos, der dog var med på at undersøge hver en mulighed.

Herefter begyndte Nowegian at se nærmere på SAS. Størstedelen af SAS' flyflåde var dog for gamle og brændstofineffektive til, at det gav mening at overtage dem, indvendte Norwegians folk.

»Det er værre end jeg havde troet, Bjørn. Af de 114 fly vi har har set på, er det vel kun en syv-otte stykker, vi selv kunne finde på at bruge,« fik topchefen at vide.

Kjos

Alligevel holdt Norwegian møde med den norske regering og fremlagde en plan for, hvordan et køb og forretnignen efterfølgende kunne se ud. Størstedelen af SAS' fly skulle skrottes og SAS skulle i stedet overtage en stor del af de fly, Norwegian havde bestilt hos Boeing og Airbus. SAS skulle koncentrere sig om forretningsrejsende, mens Norwegian skulle målrettes fritidsrejsende. Begge selskaber skulle fortsætte som selvstændige børsnoterede virksomheder.

Folkene fra den norske regering var overbevist og bad Norwegian holde møder med repræsentanter for Danmark og Sverige. Efter møderne var både de svenske og danske repræsentanter indstillede på en handel, skriver Bjørn Kjos i bogen.

Men Kjos' kone havde advaret ham mod fagforeningerne i SAS, som han efter hendes mening aldrig ville kunne håndtere. Handlen blev aldrig til noget, og kort efter annoncerede SAS endnu en stor spareplan, hvor de tre skandinaviske lande måtte træde til med garantier for at redde flyselskabet fra konkurs.

Bjørn Kjos understreger i et interview med Dagens Næringsliv, at bogen er hans syn på oplevelserne i Norwegian, og at ingen af de medvirkende i bogen har fået lov at se den, før den blev udgivet. Det er endnu ikke lykkedes Berlingske at få en kommentar fra Trond Giske eller få historien bekræftet hos det danske finansministerium.

Trond Giske siger til Dagens Næringsliv, at forslaget om at Norwegian skulle købe SAS var ment som en spøg, og at Bjørn Kjos tilsyneladende lagde mere i det, end han selv.

dreamliner

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere