Del : SMS
Berlingske Business

Nils Smedegaard dæmper markedets optimisme

2702NS
Foto:

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen ser med forsigtighed på verdensøkonomien og A.P. Møller - Mærsks vækstmuligheder i 2014. Der er stor usikkerhed, og ikke mindst olieforretningen er udfordret.

Artiklen fortsætter under annoncen
Jagten på opsvinget er ikke så lige til endda for A.P. Møller - Mærsk og topchef Nils Smedegaard Andersen.

Selv når der tages forbehold for den vanlige forsigtighed i Mærsks skøn om fremtiden, er torsdagens udmeldinger om 2014 overraskende afdæmpede. Og ganske langt fra de optimistiske aktieanalytikeres forventning til Mærsks præstationer det kommende år.

Nils Smedegaard Andersen lægger ikke skjul på, at der er betydelig usikkerhed knyttet til 2014, ikke mindst som følge af udviklingen i verdensøkonomien.

»Vi er ikke overforsigtige. Det er tidligt på året, og der kan ske mange ting med fragt-raterne og oliepriserne. Vi tager udgangspunkt i, at verdensøkonomien ser en smule bedre ud, men med uforandret pres på raterne på grund af overkapacitet og en lidt lavere oliepris end i dag. Usikkerheden om olieprisen skyldes ikke mindst al den skifergas og skiferolie, man har fundet i USA,« forklarer Mærsk-topchefen.

2014-prognose giver aktiedyk

Når man ser bort fra gevinsten på 14 milliarder kroner fra salget af Dansk Supermarked, venter A.P. Møller - Mærsk et koncernresultat i år på omkring 3,6 milliarder dollar, svarende til niveauet 19-20 milliarder kroner. Det er ganske langt fra forventningen på markedet om et underliggende resultat omkring 26 milliarder kroner.

Det var også hovedårsagen til, at Mærsk-aktierne faldt tre procent efter regnskabsaflæggelsen.

Usikkerheden gælder ikke mindst de to største ben i Mærsk Gruppen, containerrederiet Maersk Line og olieforretningen Maersk Oil.

Den globale efterspørgsel på søfragt af containere forventes at stige med fire-fem procent i år. Det er langt fra det historiske niveau før krisen med en årlig vækst på containermarkedet omkring ti procent og et klart tegn på en verdensøkonomi, der også i 2014 bevæger sig i slæbesporet.

»Vi tror ikke, at de tocifrede vækstrater kommer tilbage. De vækstrater hang sammen med massiv udflytning af produktion. Det er ikke, fordi den flytter tilbage, men vi tror egentlig, at automatisering medfører, at produktionen i stigende grad bliver i nærheden af USA og Europa,« vurderer Nils Smedegaard Andersen og nævner Mexico og Tyrkiet som eksempler.

Den markante bedring i Maersk Lines resultater – overskuddet blev på 8,5 milliarder kroner i 2013 – er stort set alene trukket af egne effektiviseringer, ikke mindst optimering af rutenetværket, der har reduceret brændstofforbruget med 12 procent og givet en besparelse på hele fire milliarder kroner.

Dobbelt olieskuffelse

Nils Smedegaard Andersen er tilfreds med resultatet, fordi selskabets egne tiltag virker, men verdensøkonomien kan han selvsagt ikke trylle om på. Afkastet fra Maersk Line blev således 7,4 procent og er dermed stadig under målet om de otte procent, som Maersk Line som minimum skal op på.

Mens Maersk Lines effektiviseringer bliver ved med at overraske markedet positivt, er tilfældet det stik modsatte for Maersk Oil, der endnu engang skuffede på såvel resultaterne som forventningerne til fremtiden.

Et overskud på 5,9 milliarder kroner i Maersk Oil kan umiddelbart lyde af meget, men der er tale om en halvering i forhold til de foregående år. Og i 2014 venter Maersk Oil, at resultatet falder yderligere.

Nedturen kommer, efter at produktionen er faldet til 235.000 tønder om dagen. Det er det laveste niveau i mere end ti år. Og selv om produktionen ventes at stige marginalt i år, vil resultatet falde, fordi Maersk Oil kun regner med en oliepris på 104 dollar pr. tønde mod 109 dollar sidste år.

Samtidig vokser afskrivningerne, fordi Maersk Oil er nødt til at investere tocifrede milliardbeløb årligt for at få produktionen genoprettet til 400.000 tønder dagligt i 2020. Så sent som i 2009 producerede Maersk Oil så meget som 428.000 tønder om dagen.

Tvivl om 2020-mål

2020-målet tror aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank dog ikke længere på:

»Særligt Mærsk Oil halter, og målet om 400.000 tønder pr. dag i 2020 ser ud til at være uopnåeligt uden nye tilkøb,« hedder det i en kommentar til regnskabet.

Nils Smedegaard Andersen er dog fortsat komfortabel med, at olieforretningen er på rette spor efter nogle udfordrende år og kan nå målet for 2020. Hvornår indtjeningen vender i Maersk Oil, vil han dog ikke gætte på.

»Vi har en langsigtet målsætning, og vi forventer vækst de kommende år, og så må vi se, hvornår det bliver,« siger Mærsk-bossen.

Havnene er lyspunktet

Også for Maersk Drilling, der lever af at udleje borerigge og -skibe til olieindustrien, bliver 2014 et svært år. Det skyldes dog i høj grad planlagte værftsophold og betydelige omkostninger i forbindelse med uddannelse og indfasning af seks nye borerigge. Efterspørgslen på det dyre materiel ser fornuftig ud, men er på den lange bane afhængig af, at de store olieselskaber fastholder investeringerne.

Det eneste af Mærsk Gruppens fire hovedområder, der venter fremgang i år, er havneforretningen APM Terminals. Terminals er den del af Mærsk, som har den største eksponering mod vækstøkonomier i Afrika, Asien og Latinamerika, og det har været en god satsning i tider, hvor de traditionelle hovedfragtruter er udfordret.

Med 121.000 ansatte i mere end 130 lande har A.P. Møller - Mærsk om nogen danske selskaber fingeren på pulsen af verdensøkonomien.

Væksten er beskeden, og jagten på opsvinget er ikke nem, men når det er sagt, så står A.P. Møller - Mærsk på et bundsolidt økonomisk fundament. Topchefen er da heller ikke bekymret, selv om optimismen er afdæmpet.

»Vi har fremgang i alle benene undtagen i olien, så det er en god, bred fremgang, som vi er glade for. Og nu er vi i gang med at se, hvad vi kan gøre for, at 2014 også giver et godt resultat« siger Nils Smedegaard Andersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere