Berlingske Business
LIVE
12:47 Europas aktier falder for tredje dag i træk

Når Trump truer

10BUSBAGSIDE-TOYOTA-174920.jpg
Bilindustrien har fået besked fra Donald Trump på at undlade at bygge fabrikker uden for USA. Her en Toyota-forhandler i Mexico City.

De bliver pillet ud en efter en. Virksomhederne. Det er personligt. Det er direkte, og straffen for ikke at gøre, hvad den amerikanske præsident siger, kan være altødelæggende for virksomhederne. Det er naturligvis den kommende præsident, Donald Trump, der er tale om, og det er virksomheder som Ford, Toyota og General Motors og få andre, der indtil nu har fået direkte besked fra Trump via twitter på at undlade at bygge fabrikker uden for USA.

For Toyotas vedkommende har det været den planlagte bygning af en fabrik i Mexico, det drejer sig om. Og for andre det samme. Hvis de vælger at etablere fabrikker uden for USA, så bliver deres produkter udsat for en straftold, hvis de forsøger at eksportere produkterne til USA.

US-POLITICS-TRUMP

Det er aldrig set før, at en præsident er gået ned i detailstyringen af enkelte virksomheders strategier, og det kan give et alvorligt bagslag. For selv om Trump ikke er tiltrådt endnu, så har truslerne haft to effekter. Nogle har bøjet sig mod at få store skattelettelser, som skal betales af skatteyderne. Men andre har sat en diskussion i gang om, hvad det egentlig er, at den amerikanske præsident har gang i. For eksemplet med Toyota er ifølge mange virsomhedskommentatorer så langt ude, som man kan komme. Fabrikken i Mexico har intet med USA at gøre. Der går ikke amerikanske arbejdspladser tabt. Og Toyota har i forvejen en kæmpe produktion af biler i USA – en produktion der går til det amerikanske hjemmemarked.

SPO-MOT-NAS-NASCAR-SPRINT-CUP-SERIES-AAA-TEXAS-500- - -PRACTICE

En række bilfabrikanter har slået alarm. I Financial Times siger f.eks. Nissan og Renault-direktøren Carlos Ghosn, at man er nødt til at have overordnede retningslinjer for, hvad reglerne fremover bliver for at handle med USA. For det kaos og de individuelle trusler, der lige nu kommer fra Trumps twitter-konto, er svære at leve med. »Vi er alle i samme båd,« som han udtrykker det i Financial Times.

Og Nissan har grund til at være stærkt bekymret. For Nissan beskæftiger mere end 14.000 mennesker i Mexico og producerer 850.000 biler om året fra deres produktionssteder syd for den amerikanske grænse. Omkring 30 procent af de biler, Nissan producerer, bliver eksporteret til USA sammenlignet med kun fem procent for Toyotas vedkommende, skriver CNN på dets businesssite.

28BUSUSA-ELECTION-TRUMP-111.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Brød Trump embargoen?

Uanset hvad, så undrer det virksomhedslederne, at enkelte virksomheder i den grad bliver pillet ud og truet med særlige toldregler, Og det er næppe holdbart. I hvert fald er der flere og flere direktører også i USA, der holder vejret og spekulerer på, hvad der sker, når først Trump sidder i Det Hvide Hus. For det vil for mange blive betydeligt sværere at lave forretninger, hvis de i den grad bliver udsat for særlige regler for, hvornår de skal betale ekstra skatter og toldafgifter. Hvor mange arbejdspladser skal man have i USA for at opfylde betingelserne? Det bliver der efterlyst, så uanset om Trump vil det eller ej, så vil han blive afkrævet svar på de spørgsmål efter den 20. januar.

USA-TRUMP/

Trump har også givet store skattelettelser til et enkelt amerikansk firma, der bliver i USA og delvist opgiver planerne om at flytte noget af produktionen til Mexico. Det er også noget, der har skabt debat. For skattelettelsen skal betales af amerikanerne, som trods alt har opdaget, at det dermed er en indirekte statsstøtte til visse dele af produktionen.

Og for bilindustrien er det korrekt, at alle har store virksomheder i Mexico. General Motors, Chrysler, Ford, Volkswagen og Hyundai har alle en omfattende fabrikation i Mexico. Pudsigt nok er Toyota den mindste i den sammenhæng. Og Japan er især bekymret over Trumps udfald. Den japanske handelsminister, Hiroshige Seko, siger til en række amerikanske medier, at de japanske virksomheder i stort omgang bidrager til den amerikanske økonomi, og at bilindustrien alene beskæftiger 1,5 millioner arbejdere i USA. Toyota skriver selv, at de har 136.000 personer beskæftiget i amerikanske virksomheder.

Det er gået op for virksomhedsejerne, at der er alvor bag, og lige om lidt bliver også andre foretagender pillet ud. Men Trump vil givetvis møde modstand, for den politik med at inddrive straftold hos enkeltvirksomheder holder nok ikke.

Kristian Mouritzen er Berlingskes korrespondent i Washington D.C.

Efter FN-kritik: Israel ser frem til Trump USA-TRUMP/CHINA-RAMIF

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen