Del : SMS
Berlingske Business

Mols-Liniens himmelflugt fortsætter trods uro på aktiemarkedet

mols-linien
Mols-Linien-aktien kan gå en uvis fremtid i møde, da den snart kan være fortid på fondsbørsen i København. Alligevel har aktien haft raketfart på i 2016, hvor den har trodset en særdeles dårlig stemning på aktiemarkedet generelt. Foto:

Mols-Linien-aktien kan gå en uvis fremtid i møde, da den snart kan være fortid på fondsbørsen i København. Alligevel har aktien haft raketfart på i 2016, hvor den har trodset en særdeles dårlig stemning på aktiemarkedet generelt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rederiets aktie er i år steget 26 pct. til 77,50 kr., og det skal ses i lyset af, at kapitalfonden Polaris sidste år købte over 80 pct. af aktierne til en pris på 40 kr. per aktie under store protester fra mange mindretalsaktionærer.

Det store kurshop kommer som en overraskelse for Per Hansen, der er investeringsøkonom hos børsmægleren Nordnet.

- Jeg finder det overraskende, at aktien er steget op mod 30 pct. på de første handelsdage i år. Hvis jeg skulle have gættet på det før årsskiftet, så havde jeg ikke på nogen måde fundet det naturligt, siger Per Hansen.

Billigere færgebilletter ser ud til at være på vej Mols Linie

Han kan dog alligevel forsøge at finde årsager til, hvorfor flere investorer måske finder aktien interessant. Først og fremmest fortsætter olieprisen med at falde - til det laveste niveau i over 12 år.

Det mindsker omkostningerne for rederiet, der driver færgedrift mellem Jylland og Sjælland, men giver også forbrugerne flere penge mellem hænderne. Per Hansen vurderer, at Mols-Linien samlet set kan spare over 100 mio. kr. i år på de lavere priser.

Mols-Linien oplyser i sit seneste regnskab, at det for hele 2016 har sikret sig en fast oliepris på 3937 kr. per ton, hvilket er knap 700 kr. lavere end sidste år.

ML

Rederiet ønsker ikke at oplyse over for Ritzau Finans, om det allerede nu har benyttet de lave oliepriser til også at sikre sig faste priskontrakter for 2017.

Peter Jeppesen, der er direktør for aktie-og-investering.dk, som laver aktieanbefalinger på danske mid- og small cap-selskaber, har fulgt Mols-Linien fra sidelinjen.

Han forstår godt, at investorer køber op i aktien, da rederiet oven på en turnaround har medvind fra en lav oliepris, også selv om den er låst i 2016, samt fra flere kunder.

z

Han anser aktien for at være særdeles billig på trods af de nuværende stigninger. Men han peger på, at hele scenariet omkring en mulig afnotering giver en del risiko i aktien.

- Der er formentlig nogle, der spekulerer i hele scenariet omkring Polaris. En uheldig case er, at Polaris får held med at afnotere Mols-Linien uden kompensation for mindretalsaktionærerne, siger Peter Jeppesen.

- Og der bliver det ikke sjovt for aktionærer, for når der ikke er en fondsbørs, kan det være svært at finde værdien af aktien, og det kan være svært for køber og sælger at finde hinanden, siger han.

Han nævner, at et mere spekulativt scenarie kan være, at Polaris beslutter sig for at komme med et købstilbud på de resterende aktier til en højere kurs, hvis ikke kapitalfonden får held med en afnotering.

Præsentation tirsdag 8. maj 2012 af KatExpress, Danmarks og Mol

Mols-Linien søgte om en afnotering i starten af december efter ønske fra storaktionæren Polaris.

Nasdaq OMX, der er selskabet bag fondsbørsen i København, ønsker ikke at sige, hvornår der kommer en afklaring, eller hvor lang tid sådanne sager typisk tager at behandle.

Rederiet selv har ikke nogen kommentarer til afnoteringen og oplyser, at det vil melde noget ud, når der er nyt i sagen. Ifølge Per Hansen fra Nordnet kan frygten for et farvel til fondsbørsen give nogle investorer købslyst.

- Der er måske nogle af de mindre aktionærer, som er sikre på de gode fremtidsudsigter for Mols-Linien og tænker, at de ved at købe op kan sikre, at rederiet ikke kommer i nærheden af en afnotering, siger Per Hansen.

Mols Linien

Thomas Tang er talsmand for Foreningen af Mols-Liniens Småaktionærer, som har været meget stor modstander af en afnotering.

Han mener, at Mols-Linien-aktiens store kurshop i den seneste periode bekræfter, at rederiet er i langt bedre form, end Polaris' pris på cirka det halve af den nuværende aktiekurs afspejler.

- Det går rigtig godt i Mols-Linien. Selskabet har gennemført en turnaround, og værdien er en helt anden, end man snakkede om i sommer, siger Thomas Tang.

- Derudover har Mols-Linien gavn af en lav oliepris, så rederiet har medvind på alle måder. Vi er glade for, at værdierne så småt kommer frem i lyset, siger formanden for foreningen, der har cirka 300 medlemmer og repræsenterer omkring 8 pct. af aktionærerne.

Thomas Tang er desuden partner i virksomheden MediumInvest, som ejer aktier i Mols-Linien, hvilket han også gør personligt. Hvor stor en andel ønsker han ikke at oplyse.

ML

Han forventer, at fondsbørsen blokerer for Polaris' planer om at droppe børsnoteringen. Skulle det ende med et farvel til fondsbørsen, erkender Thomas Tang, at det bliver en markant sværere øvelse at være aktionær i et unoteret selskab, hvor der blandt andet ikke er samme oplysningspligt som et børsnoteret ditto.

- Hvis vi kommer i den situation, må vi tage bestik af situationen og tage stilling til, hvad vi vil anbefale folk at gøre med deres aktier, siger Thomas Tang.

Per Hansen fra Nordnet mener ikke, at det vil være en decideret katastrofe for mindretalsaktionærerne, hvis det ender med en afnotering.

- Man mister jo ikke sine penge, og værdien af aktien vil være den samme. Men Polaris kommer til at styre selskabet, aktien bliver sværere at omsætte, og det hele bliver lidt mere uigennemsigtigt.

- Men man kan nok godt forestille sig, at investorerne vil forsøge at komme ud af aktien, når og hvis der kommer en meddelelse om en afnotering, fordi den bliver sværere at omsætte. Det vil kunne give kursfald, siger Per Hansen.

Mols-Linien blev stiftet i 1963 og har i dag en markedsværdi på omkring 1,1 mia. kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere