Del : SMS

Milliardskred i Metroselskabets investeringer

04BUSmetro2.jpg
Kommer metrobyggeriet til at overholde tidsplanen og ikke mindst budgettet?

Kæmpeinvesteringer i Cityringens budget er blevet skudt til de sidste byggeår, der ellers er reserveret testfasen. Internationale eksperter ser det som et klart tegn på øget risiko for forsinkelse af metrobyggeriet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Metroselskabet har ændret de oprindelige investeringsplaner for Cityringen så markant, at det ifølge eksperter viser, at projektet allerede er i fare for forsinkelser og fordyrelser.

Investeringer for fire milliarder kroner er blevet udskudt til de sidste fire år af byggeriet. Alene i 2017, der ellers hovedsageligt skal bruges til at teste selve togsystemet, skal der nu bruges 2,2 milliarder kroner på investeringer. Det store milliardbeløb er blevet skubbet fra byggeriets tungeste investeringsperiode 2011-2014 til 2015-2018.

En række internationale eksperter har kigget på Metroselskabets investeringsbudgetter for Berlingske, og de markante investeringer så sent i projektet øger risikoen for store forsinkelser i slutfasen af byggeriet, lyder vurderingen.

»Det betyder, at der nu ikke er plads til selv små problemer, hvis projektet skal være færdig til tiden og holde budgettet. Tidsplanen ser ud til at være under pres, og det er meget sandsynligt, at projektet kan blive forsinket og overskride budgettet,« siger professor Terry Williams, der er dekan for Hull University Business School i England og forsker i styring af store projekter.

04BUSmetro.jpg

Han forklarer, at selv små problemer i den senere del af projektet kan påvirke andre arbejder, der skal udføres, og dermed give en dominoeffekt, når tidsplanen er presset. Vurderingen deles af to andre professorer, der forsker i styring af komplekse projekter, Naomi Brookes fra University of Leeds og Bent Flyvbjerg fra University of Oxford.

I sidste uge kunne Berlingske fortælle, at selve de afgørende boringer af 32 kilometer tunneller under København er ramt af forsinkelser, der ifølge eksperter risikerer at føre til en negativ spiral af udskydelser i det store og vanskelige projekt.

Hos Metroselskabet forklarer man de markante ændringer med, at langtidsbudgettet i 2010 blev lagt, før der var indgået kontrakt med entreprenøren. Metroselskabet fastholder, at såvel den overordnede tidsplan som det samlede budget holder, så Cityringen kan åbne i december 2018 til en pris på 21,3 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere