Del : SMS
Berlingske Business

Milliardhandel afslører gyldent sidste våben for SAS

SAS indgår aftale med kabinepersonale og redder foreløbigt fir
SAS fokuserer på forretningsrejsende, og det er derfor værdifuldt med loyalitetsprogrammet Eurobonus, fordi en stor del af kunderne kommer igen og igen. "Uden Eurobonus er SAS bare en tom skal," vurderer en aktieanalytiker. Foto:

Air Berlin har solgt sit bonusprogram for et milliardbeløb, og SAS’ Eurobonus vurderes at være endnu mere værd. Et salg af Eurobonus eller en partner kan dermed blive redningen, hvis den nuværende redningsplan ikke rækker.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS’ loyalitetsprogram Eurobonus kan være flere milliarder værd, og også mere end de fleste hidtil har troet.

Det står klart, efter at konkurrenten Air Berlin i går solgte 70 pct. af sit bonusprogram til partneren Etihad for næsten 1,4 mia. kr. i en handel, der værdisætter hele bonusprogrammet til omkring to mia. kr. Eurobonus har imidlertid flere end tre millioner medlemmer mod godt 2,8 millioner i Air Berlins bonusprogram, og samtidig er Eurobonus-medlemmerne i en helt anden grad kendetegnet ved forholdsvis høje indkomster og stort forbrug.

Det burde derfor være en del mere værd end to mia. kr., måske helt op mod tre mia. kr., hvilket er en del mere, end de fleste hidtil har haft vurderet.

"Det afslører værdien i de programmer. Hvis SAS’ redningsplan viser sig utilstrækkelig, er der næppe anden udvej end at overveje salg af Eurobonus eller start- og landingstilladelser, men så er man derude, hvor man frasælger kernen af det, som man skal leve af fremadrettet," siger Jacob Pedersen, der som aktieanalytiker i Sydbank har fulgt SAS gennem mange år.

Sidste udvej

SAS’ regnskab viste i sidste uge, at der trods redningsplanen allerede kan risikere at komme pres på selskabets egenkapital om et år, hvis der sker uforudsete hændelser, som det så ofte er tilfældet i luftfartsindustrien.

Jacob Pedersen understreger dog, at Eurobonus er så afgørende for et levedygtigt SAS, at det vil være meget ulykkeligt, hvis SAS en dag er nødtvungent til at frasælge Eurobonus.

"Når man som SAS har meget stort fokus på de forretningsrejsende, er man væsentlig mere afhængig af sit loyalitetsprogram, end Air Berlin er. Det er meget værdifuldt for SAS, fordi der er så stor en del af kunderne, der kommer igen og igen. Uden det her program er SAS bare en tom skal," siger Jacob Pedersen.

Som Berlingske Business allerede kunne fortælle, inden SAS fremlagde sin redningsplan, så har et salg af Eurobonus også været på bordet i SAS’ overvejelser. Men netop fordi Eurobonus er så integreret en del af SAS’ forretning, har selskabet kæmpet for at finde andre frasalg, så Eurobonus kan beholdes.

Kommer SAS igen i kapitalknibe, vil bankerne dog næppe tøve med at kræve værdierne realiseret. Og der er tidligere set indtil flere eksempler på, at luftfartsselskaber har frasolgt eller børsnoteret deres bonusprogrammer for store milliardbeløb, Men det vil selvsagt kræve, at en køber eller partner tror på SAS’ overlevelse, da værdien af programmet i høj grad hænger sammen med selskabets fortsatte eksistens.

En dobbeltpartner?

Etihad fra Abu Dhabi ejes af den stenrige Al Nahyan-familie, som styrer emiratet. Etihad ejer allerede knap 30 pct. af Air Berlin, som man har købt sig ind i for at sikre feed til sine egne interkontinentale ruter.

Nu bliver Etihad så også ejer af 70 pct. af bonusprgrammet "Topbonus", som udskilles i et selvstændigt selskab. Og netop denne dobbeltpartnermodel kunne måske også på langt sigt være en mulighed for SAS.

I hvert fald skal der nok komme gang i spekulationerne, efter at Qatar Airways, der tidligere har været nævnt som en bejler til SAS, i et frisk interview med Reuters igen melder sig interesseret i opkøb. En model med en ejerandel på 30 pct. i SAS og 70 pct. af loyalitetsprogrammet – præcis som Etihad nu har i Air Berlin – kunne være en mulighed, selv om det er en kendt hemmelighed, at Qatar Airways tidligere har takket nej til at investere i SAS.

En sådan aftale vil kunne frigøre de nødvendige milliarder til at sikre SAS’ overlevelse på den længere bane, ligesom en kapitalstærk partner som Qatar Airways utvivlsomt også vil berolige Finansministeriet herhjemme. Danmark er nemlig presset af, at Norge og Sverige gerne vil sælge deres ejerandele i SAS, mens den vigtigste interesse for Danmark er at sikre en stærk Københavns Lufthavn, hvor SAS i dag spiller en helt afgørende rolle.

Inden det kommer så vidt, har SAS i det kommende år dog muligheden for at vise, at man kan stå på egne ben.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere