Del : SMS
Berlingske Business

Miljøkrav presser DFDS mod syd

pix-dfds
Det kan blive nogle hårde år for DFDS, der i 2015 bliver ramt at hårde miljøkrav. Så hårde, at rederiet overvejer at flytte dele af flåden til Middelhavet og Sortehavet.  Foto:

Nye strengere miljøkrav får DFDS til at overveje at søge sydpå til nye markeder for at undgå at skulle betale et højt millionbeløb for at leve op til kravene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Strengere miljøkrav på de nordeuropæiske markeder tvinger nu Danmarks fragt og logistikrederi DFDS til at kigge efter nye markeder.

De kommende år kommer rederiet nemlig til at skulle betale mere end 700 mio. kr. for nye renseteknologier på skibene. Et beløb, der kun kan fikse halvdelen af flåden. Det skriver Børsen.

Det får DFDSs topdirektør, Niels Smedegaard, til at søge mod andre markeder, hvor den ældre del af flåden har mulighed for at tjene ind til det 147-årige gamle rederi.

»Middelhavet og Sortehavet er de mest oplagt muligheder uden for vores hjemmemarked i Nordeuropa. Vi har brug for disse markeder, så vi kan blive mindre sårbare over for de nye miljøkrav i Nordsøen og Østersøen. Vi forsøger at beskytte vores forretningsgrundlag,« siger han til Børsen.

Det er FNs Internationale Søfartskomité, IMO, der har vedtaget nogle såkaldte svovlkrav. Kravene skal beskytte befolkninger i kystnære områder mod svovlforurening fra skibene, der driver forbi.

Den 1. januar 2015 træder de nye miljøkrav i kraft. Det vil få betydning for skibsfarten i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal. Lige de områder, hvor DFDS især bevæger sig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere