Del : SMS
Berlingske Business

Metroselskabet i regnskabskoks

03BUSPix2-Metro-165817.jpg
Metroselskabet klandres for manglende åbenhed, fordi selskabet ikke har udsendt halvårsregnskab, som loven foreskriver. Ifølge selskabet er det ikke gjort med vilje for at skjule tallene. En professor undrer sig dog over, om den handling har været bevids­t eller ej. Foto: Bax Lindhardt

I flere år har Metroselskabet ikke indgivet halvårsregnskaber til Erhvervsstyrelsen stik imod loven. Først efter en henvendelse blev det seneste halvårsregnskab lagt op. Alvorlig fejl, siger eksperter og politikere. Selskabet beklager.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det seneste år har offentligheden haft mere end svært ved at finde hoved og hale i økonomien i Metroselskabet, der står bag det største anlægsbyggeri i København, siden Christian 4. grundlagde Christianshavn.

For helt frem til januar i år har selskabet undladt at offentliggøre halvårsregnskabet for 2015.

Og trods en frist ved udgangen af september var halvårsregnskabet hverken blevet lagt op på selskabets hjemmeside eller sendt ind til CVR-registeret i slutningen af januar.

Først da Berlingske Business kontaktede Metroselskabet i sidste uge, blev dokumentet lagt op på selskabets hjemmeside og sendt til CVR.

Dermed har muligheden for at kontrollere det milliardstore byggeri af Cityringen og den eksisterende metros økonomi været sat tilbage, lyder vurderingen fra professor i selskabsret på CBS, Søren Friis Hansen.

»Når man har disse regler, er det jo netop af hensyn til offentlighedens indsigt. Og derfor er det klart, at der skal være orden på regnskabsaflæggelsen. Det er af samme årsag, at de skal lave regnskaber på samme måde som børsnoterede virksomheder,« siger professor Søren Friis Hansen.

Metrobyggeriet. Cityring. Den nye metrotunnel ved Nørrebroparke

Metroselskabet skal sende halvårsregnskaber til CVR under Erhvervsstyrelsen, fordi firmaet skal agere som et statsligt ejet aktieselskab. Det betyder, at firmaet skal opføre sig som en børsnoteret virksomhed som for eksempel Vestas, der er forpligtet til at offentliggøre sine regnskaber.

De manglende regnskaber får dog i praksis ingen økonomisk konsekvens, fordi der ikke er noget marked med investorer, der kan lide tab ved ikke at have informationer fra regnskabet, forklarer Søren Friis Hansen.

Den vurdering deles af professor i økonomi­styring på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh. Han kalder sagen yderst mærkværdig og meget problematisk.

Det skyldes, at Folketinget med loven om Metroselskabet har villet sikre sig, at omverdenen løbende kunne følge med i selskabets økonomi.

»Man må formode, at Metroselskabet også har læst loven igennem og dermed simpelthen kommet frem til, at tingene skal indrapporteres. Det vil undre, hvis de ikke kan finde ud af det. Der synes ikke at være nogen fornuftige forklaringer på, hvordan det kan ske. Jeg kan i hvert fald ikke huske noget tilsvarende,« siger han.

Per Nikolaj Bukh tvivler på, at selskabet kan have glemt det.

»Hvordan skulle man dog kunne glemme at indsende et halvårsregnskab? På et eller andet tidspunkt vil det gå op for nogen, der så vil få rettet op på det,« siger han og bakkes op af Søren Friis Hansen.

Han kalder det udsædvanligt at glemme et halvårsregnskab.

09BUSMETRO-183817.jpg

Det er dog ikke kun for 2015, at der har været problemer med at indsende halvårsregnskaber, som Metroselskabet er forpligtet til ifølge årsregnskabsloven.

I flere år har ledelsen i Metroselskabet således stik mod loven ikke sendt sine halvårsregnskaber til Erhvervsstyrelsen. Det har dog været muligt at læse regnskaberne for 2011, 2012, 2013 og 2014 på selskabets hjemmeside. Alligevel er der tale om en beklagelig fejl, lyder det fra stabschef i Metroselskabet, Peder M. Knudsen.

»Der skal være orden på formalia. Så det er langtfra en bagatel. Det er bare vigtigt for mig at sige, at vi ikke har villet holde noget hemmeligt, og vores ejere har fået besked om regnskaberne. Men det er stadig en beklagelig fejl,« siger han.

»Vi går ind for åbenhed, og derfor lægger vi også kvartalsrapporter op, selv om vi ikke er forpligtet til det,« siger han.

Peter Mandrup Knudsen ved ikke, hvor lang tid der ville være gået, inden selskabet selv havde opdaget fejlen.

»Vi har selv en kontrol, men jeg kan ikke svare på det,« siger han.

Ifølge Peder M. Knudsen har Erhvervsstyrelsen ikke efterlyst regnskaberne eller givet tvangsbøder til selskabets ledelse, hvilket loven ellers giver mulighed for.

Onsdag: Frederiksborggade

I begge sider af Folketinget mødes oplysningerne om de manglende indberetninger med stor undren og kritik.

»Det er jo helt vildt. Det kommer bag på mig, og jeg må være ærligt at sige, at jeg ikke har været opmærksom på det. Vi bruger rigtig mange skattekroner på det her, så selvfølgelig skal offentligheden kunne følge med,« siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested (Ø).

Han bakkes op af sin ordførerkollega i de Konservative, Rasmus Jarlov (K):

»Det er for dårligt, at der ikke er bedre styr på det i så stort et selskab,« siger han.

K-ordføreren mener dog ikke, at sagen giver anledning til at tvivle på ledelsens evner i Metroselskabet.

Enhedslisten vil nu bede transportminister Hans Christian Schmidt (V) redegøre for, hvordan selskabet kunne misse forpligtelsen til at indsende regnskaber til CVR i kølvandet på de seneste oplysninger.

åretsbilleder2015

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere