Del : SMS
Berlingske Business

Metro til Sydhavnen i København hænger i tynd tråd

Metro_Sydhavn_Business
Købehavns Kommune presser på for at få metroen til Sydhavn, men transportministeren vil ikke garantere penge til projektet. Foto:

Der er kun få måneder til at finde finansiering til en metro i det sydvestlige København, hvis den ikke skal stige væsentligt i pris, men regeringen vil ikke garantere penge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) siger til Politiken, at hun ikke kan garantere, at staten vil sætte de nødvendige milliarder af til Metrolinjen i det sydvestlige København, så den som planlagt kan køre i 2022.

Trængselskommissionen har anbefalet byggeriet af metrolinjen, og på Københavns Rådhus har et politisk flertal allerede øremærket kommunens andel af finansieringen på to milliarder kroner over knap et årti.

Sydhavnsmetroen skal efter planen forbinde bydele ved Kgs. Enghave og Sydhavnen med den øvrige by og ende i Ny Ellebjerg Station, der skal være nyt trafikknudepunkt og aflaste Københavns Hovedbanegård.

»Det er et dyrt og meget stort projekt, hvor staten skal investere fire-fem milliarder kroner, og der er hård konkurrence om midler til andre kollektive transportprojekter. Jeg er nødt til at se det i en samlet helhed. Vi har kigget på alle muligheder, og de penge hænger ikke på træerne,« siger Pia Olsen Dyhr til Politiken.

Ministeren vil først i starten af 2014 vende sagen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti, partierne bag det seneste forlig om den kollektive trafik.

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), foreslår, at Metroselskabet anlægger et underjordisk afgreningskammer til Sydhavnsmetroen som led i det igangværende arbejde med den kommende metrocityring.

Ellers vil Sydhavnsbyggeriet blive forsinket, væsentligt dyrere, og genere driften af Metrocityringen voldsomt med tabte billetindtægter og øgede omkostninger for 360 millioner kroner til følge, skriver Politiken.

Transportministeren slår fast, at det »jo står Københavns Kommune frit for at finansiere projektet selv«.

Frank Jensen finder det »fuldstændig tudetosset at investere så mange milliarder i infrastrukturløsninger, hvis man ikke har tænkt sig at fremtidssikre dem«, og han har svært ved at se en metro til Sydhavnen blive en realitet, hvis pengene ikke findes nu.

Han tilføjer i en skriftlig kommentar til Politiken:

»Staten og Københavns Kommune plejer at have en fordelingsnøgle, når det kommer til infrastrukturprojekter. Men hvis staten ønsker en anden fordeling af ejerskabet i Metroselskabet, må de jo melde det ud«.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere