Del : SMS
Berlingske Business

Mærsks svære kamp med olien

2702ju
Jakob Ussing, erhvervsjournalist Foto:

Den ville utvivlsomt være faldet drastisk, for Maersk Oil har leveret skuffelse på skuffelse. Koncerntopchef Nils Smedegaard Andersen har i flere kvartaler i træk rost udviklingen i resten af ...

Artiklen fortsætter under annoncen
Det kunne have været interessant at se udviklingen i en aktie i Maersk Oil de seneste år, hvis olieforretningen ellers havde været selvstændigt børsnoteret.

Den ville utvivlsomt være faldet drastisk, for Maersk Oil har leveret skuffelse på skuffelse. Koncerntopchef Nils Smedegaard Andersen har i flere kvartaler i træk rost udviklingen i resten af koncernen, men hver gang må han tilføje »med undtagelse af i olien«.

For halvandet år siden præsenterede Nils Smedegaard Andersen og olieboss Jakob Thomasen en genopretningsplan for Maersk Oil. Men allerede nu begynder analytikere at tvivle på, om Maersk Oil kan nå målet om en produktion på 400.000 tønder om dagen i 2020.

2702NS

Det er en slags perfekt storm, der har ramt Maersk Oil. Men problemerne er ikke uden egen skyld.

Det grundlæggende problem er, at såvel produktionen som reserverne er faldet alt for meget. Olieproduktionen er nu på det laveste niveau i mere end ti år med 235.000 tønder om dagen i 2013. I 2009 var produktionen så høj som 428.000 tønder om dagen.

Det giver både dårlige resultater nu, men også mange år frem, fordi der skal investeres enorme beløb årligt – enkelte år kan investeringerne i olieforretningen blive op mod 30 milliarder kroner. De store investeringer vil også give høje afskrivninger og trække resultatet ned hele vejen frem til 2020. Tiderne med afkast så høje som 30 procent, som i de glade dage med succes i Nordsøen og Qatar, kommer næppe igen.

Næste problem er, at de afgørende projekter, der skal trække Maersk Oil ud af problemerne, er forsinkede. Det gælder begge selskabets to vigtigste projekter, Chissonga i Angola og Johan Sverdrup i Norge.

Før jul kunne norske Statoil, der er operatør på Sverdrup-feltet, meddele, at der er mindre olie i feltet end først forventet. Det bliver også dyrere at udvinde end ventet, og endelig bliver produktionsstarten også forsinket til udgangen af 2019.

I Angola er Maersk Oil selv operatør, men endnu er det ikke oplyst, hvor meget olie feltet indeholder, eller hvad udbygningen kommer til at koste. Feltudbygningsplanen er indsendt til myndighederne, og når den er godkendt, kan sløret for dette afgørende projekt løftes. Planen er, at produktionen skal begynde i 2017 eller 2018, men det er første gang, Maersk Oil skal være operatør på dybt vand ud for Angola. Det er en stor udfordring, og Maersk Oil har ikke råd til en skuffelse med Chissonga.

Maersk Oil kæmper som andre olieselskaber med, at ny produktion ofte er på dybere vand samt under højere tryk og temperaturer. Det gør det dyrere at udvinde fremtidens olie, og derfor er det afgørende fortsat at gøre store fund.

Mærsk tabte en spids på bundlinjen i 2013

Og det leder til det sidste problem. Af de 25 efterforsknings- og vurderingsbrønde, Maersk Oil færdiggjorde i 2013, var kun de otte vurderingsbrønde relateret til netop kendte fund i Angola og Norge, der har været opmuntrende. Antallet af succesfulde efterforskningsbrønde var, som det tørt konstateres i regnskabet, lavere end forventet.

Udfordringerne kommer med andre ord fra alle sider samtidig, og det gør genopretningen af Maersk Oil til en svær sag. Med enorme efterforsknings- og investeringsbudgetter gør Maersk Oil det nødvendige, men som såvel investorer som analytikere påpeger, har Maersk Oil ikke udvist rettidig omhu. Som i medicinalindustrien går der ti år fra de indledende manøvrer til produktion, og Maersk Oil kom ganske enkelt for sent i gang med genopretningen.

De åbne spørgsmål, som Maersk Oil skal besvare de kommende år, er, om selskabet kan håndtere den vanskelige opgave i Angola, og om man er dygtig nok til at finde ny olie i forhold til, hvor mange milliarder man bruger på efterforskning.

Begge dele skal besvares med et klokkeklart ja, hvis investorernes tillid til oliedelen af A.P. Møller - Mærsk skal genskabes.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere