Del : SMS
Berlingske Business

Mærsks stedbarn kom ind fra varmen

Mærsk tabte en spids på bundlinjen i 2013
ARKIVFOTO. Foto:

Nyhedsanalyse skrevet af Berlingskes erhvervsjournalist Lasse Friis.

Artiklen fortsætter under annoncen

For 50 år siden var A.P. Møller-Mærsk en helt anden virksomhed. Næsten alle pengene blev tjent på forretninger, som ikke længere er en del af den danske virksomhed.

Dengang i 1966 havde A.P. Møller-Mærsk netop fået licensen i Nordsøen, men endnu var det lang tid til, at den senere så lukrative olieforretning ville kaste penge af sig. Den store containerforretning - der i dag omsætter for 160 mia. kr. - var ikke dannet og først op gennem 1970’erne vandt containerfragt indpas. Heller ikke det verdensomspændende havneselskab APM Terminals eller olieplatformsselskabet Maersk Drilling var en del af A.P. Møller-Mærsk.

22BUSSVITZER-194938.jpg

I stedet blev pengene tjent på tørlastmarkedet, traditionelle fragtskibe, skibsværfter, tanksskibe og en blandet portefølje af industriselskaber.

Men en sidste rest af fortiden findes stadig i A.P. Møller-Mærsk. Fire selskaber blev for to år siden samlet i det som fik navnet APM Shipping Services. Og egentligt var området opgivet af de fleste, som kiggede på Mærsk udefra. Her lå jo blot en gruppe af selskaber, som havde svært ved at tjene penge og som ikke passede ind i de fire hovedforetninger. Det var dem, som var blevet til overs efter årtiers oprydning i den store danske virksomhed.

Mærsk-cherfene havde nemlig siden årtusindskfitet sat en proces igang, som førte til, at de mange industriselskaber, flyselskabet Maersk Air, it-virksomheden Maersk Data, medicinalfirmaet Maersk Medicial og mange andre virksomheder var røget ud. Spekulationen om, at de sidste af de mindre selskaber også skulle sælges fra var oplagt.

Morten Engelstoft.

Men stik mod alle odds er de mindre selskaber under det såkaldt femte ben i A.P. Møller-Mærsk ved at komme ind i varmen. Indtjeningen er forbedret samtidig med, at de store forretninger i A.P. Møller-Mærsk har det svært. Oliemarkedet er kastet ud i et dramatiske nedtur og den historiske indtjeningsmaskine Maersk Oil kæmper med at finde sin plads i den nye verden. Og igen er containerrederierne ramt af store prisfald som endnu engang presser indtjeningen i den plagede industri.

Nu kan de fire selskaber i APM Shipping Services - Maersk Tankers, Damco, Svitzer og Maersk Supply Services - muligvis få lov at investere nogle af A.P. Møller-Mærsks mange milliarder. Helt nye toner efter det tidligere stod klart, at pengekassen var helt lukket for det femte ben, fordi selskaberne her ikke formåede at forrente deres penge tilstrækkeligt.

Nils Smedegaard

Men før Morten Engeltoft - chefen for de fire selskaber - får armene alt for højt op over hovedet, så er det næppe i det femte ben, at fremtiden ligger for A.P. Møller-Mærsk. For selvom det går bedre er der ingen tegn på, at han kan finde de vækstrater som andre danske virksomheder som Novo Nordisk, Coloplast eller Pandora kan præstere og som kan hjælpe på den pressede aktiekurs. Ledelsen på Esplananden leder stadig efter at finde de opkøb og investeringer, der på længere sigt kan skabe højere vækst og måske igen vende A.P. Møller-Mærsk på hovedet, som det er sket de sidste 50 år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere