Del : SMS
Berlingske Business

Mærsks havneselskab sigter mod verdenstoppen

Arkiv/Ritzau plus historie tirsdag - kriseramte rederier. En sup
I øjeblikket er APM Terminals verdens nummer tre. Men A.P. Møller - Mærsk vil gøre deres havneselskabet til verdens førende inden for fire år. Foto:

APM Terminals, det store globale havneselskab i A.P. Møller - Mærsk, har store ambitioner om at være verdensførende. De mål skal opfyldes, samtidig med at virksomheden styrer sikkert igennem det i øjeblikket pressede marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

A.P. Møller - Mærsk vil gøre deres havneselskab APM Terminals til verdens førende inden for fire år.

Det fortæller Kim Fejfer, adm. direktør i APM Terminals, efter et svært år, hvor selskabet ellers tabte markedsandele. Men investeringer på over 40 mia. kr. alene i 2015 skal være med til at trække den store havnekoncern op fra den nuværende tredjeplads.

»Vores mål er at blive den førende havne­udvikler og havneoperatør i 2020. Vi har en stærkt position med et stærk balance, der giver os muligheder for at fokusere på investeringer og konsolideringer. Vi har en pipeline af investeringsmuligheder, som der bliver arbejdet på,« siger Kim Fejfer.

Mærskhat

Han kan se tilbage på et 2015, hvor industrien var under pres af den begrænsede efterspørgsel på containerfragt. Driftsindtjeningen i APM Terminals faldt med en mia. kr. til et overskud på 5,6 mia. kr.

»Det er udfordrende tider for verdens­økonomien, og det er selvfølgelig et skuffende resultat, men vi må sige, at det er acceptabelt, når vi ser på de markedsvilkår, som vi har i øjeblikket,« siger Fejfer.

Han forklarer, at kravet om at være førende dækker over en række ambitiøse mål. Blandt andet skal selskabet være øverst på listen over kundernes foretrukne havneselskaber og tilbyde de bedste placeringer af havne rundt om på kloden.

apm

I øjeblikket er APM Terminals verdens nummer tre. Størst er ifølge en opgørelse fra analysehuset Drewrys fra foråret Singapores PSA med en global markedsandel på otte pct., mens Hong Kong-baserede Hutchison sad på syv pct. APM Terminals havde på tredjepladsen 5,5 pct., og DP World fra Dubai var nummer fire med 5,1 procent.

Den forkerte vej

Men i 2015 gik det den forkerte vej, og det dansk-ejede selskab tabte lidt til rivalerne. De tal vil gå den modsatte vej i 2016, lover Fejfer.

»Vi har solgt aktiviteter fra i 2015, og det betyder, at vi har tabt markedsandele. Men uden det har vi tabt en smule markedsandele sidste år. Det agter vi at gøre modsat i 2016, hvor vi kommer til at vinde markedsandele,« siger Fejfer.

I 2015 har APM Terminals dog også tilføjet nye havne. Og når konkurrencemyndighederne som forventet tillader det tidligere offentliggjorte køb af af det spanske havneselskab Grup Maritim TCB, vil yderligere 11 havneterminaler i primært Latinamerika blive tilføjet porteføljen af havneselskaber over hele kloden. Når det sker, vil APM Terminals komme op på 73 havne i 40 lande.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Men vækst i det nuværende hårde markede, hvor containerrederierne kæmper med faldende priser, skal ske kontrolleret. Fejfer skal navigere gennem vanskelighederne uden at sætte den langsigtede vækst over styr.

»I det her marked skal vi finde den rette balance mellem at vokse på langt sigt og være super omkostningsfokuserede. Hvis ikke vi er fokuserede på omkostningerne og er de mest omkostningseffektive, så fortjener man heller ikke forretningen. Det arbejder vi meget på,« siger Fejfer.

Hårde tider

Sidste år var det primært i Vestafrika, Rusland og Brasilien, at markederne var hårde. Det skyldes blandt andet de lave olie- og råvarepriser og den afmattede verdens­økonomi.

»Vi er forsigtige om vores forventninger til verdensøkonomien i 2016. Vi forventer, at den globale containerindustri vokser med en-tre pct., så det er hårde tider. Det gør vi under en antagelse om, at olie- og råvare­priserne forbliver lave,« sige Kim Fejfer.

Havneaktiviteterne i A.P. Møller - Mærsk begyndte tilbage i 1975, hvor det første havne­område blev dedikeret til Mærsk-skibene i amerikanske New Jersey. Siden kom flere havne til, og i 2001 blev APM Terminals dannet som et selvstændigt selskab under Maersk Line, verdens største containerrederi og det største selskab i A.P. Møller-gruppen. I 2004 blev APM Terminals gjort til et selvstændigt selskab og fik hovedkontor i Haag i Holland.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob DENMAR

Selskabet har siden arbejdet på at få de andre store containerrederier til at benytte selskabets havne. Det er til en vis grad lykkedes, og i dag kommer ca. halvdelen af omsætningen på ca. 28 mia. kr. fra andre rederier end Maersk Line.

»Det er ingen hemmelighed, at vi har et tæt strategisk samarbejde med Maersk Line, men samtidig kommer halvdelen af vores omsætning fra andre containerrederier. Det vigtigste er at levere på de aftaler, som der er indgået. Det har taget en del år at opbygge den tillid til de andre kunder, og i dag vælger kunderne den aftale, som er bedst for dem selv, uanset hvem leverandøren er ejet af,« siger Kim Fejfer. Han har siden 2004 stået i spidsen for APM Terminals og er medlem af det såkaldte executive board, der er den øverste ledelse i A.P. Møller - Mærsk.

GREECE-OLYMPUS-FEATURES

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere