Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Mærsks APM Terminals taber storkunder

Mærsk er klar til at stoppe salg af udtjente skibe
Foto:

Shippingbranchen er fra april blevet opdelt i tre nye alliancer. Det presser storkunder væk fra Mærsks APM Terminals.

Det skriver Børsen.

Siden APM Terminals blev lagt sammen med Maersk Line, har selskabets topchef, Morten Engelstoft, kæmpet hårdt for at bevare storkunder og udfordres nu af en opdeling af containerindustrien i tre alliance, der presser kunderne væk fra Mærsk.

NETHERLANDS-CONTAINER-OPENING-CEREMONY

De nye alliancer vil have en betydning for APM Terminals i flere år frem, mener administrerende direktør i analysehuset Sea Intelligence, Lars Jensen.

»Vi står over for en periode på flere år, hvor alle de store terminaloperatører kommer under pres. Dels på grund af containerindustriens overkapacitet og alliancernes pres for at koncentrere transporten på færre større terminaler. Det er en kamp, som de fleste terminaler nu roder sig ind i, og vi må bare sige, at det tegner til, at APM Terminals nu får det svært,« udtaler Lars Jensen til Børsen.

16BUSNordsoeaftalen-undersk.jpg

APM Terminals' indtjening i årets første kvartal lå på 600 mio. kr. mod 700 mio. kr. i sidste år. Da selskabet i 2016 kom i samme division som Maersk Line, tjente selskabet omkring 3 mia. kr. til moderselskabet A.P. Møller-Mærsk.

Generalforsamling i A.P. Møller-Mærsk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen