Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk udskyder stort rederisamarbejde

NETHERLANDS/mærsk line
Foto:

Det stort opsatte samarbejde mellem verdens tre største containerrederier er udskudt. Godkendelserne fra konkurrencemyndighederne trækker ud, siger A.P. Møller - Mærsks koncernchef Nils Smedegaard Andersen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Tidligere var forventningerne, at planerne om at indgå i den såkaldte P3-alliance - som er en netværksalliance mellem danske Maersk Line, schweiziske MSC og franske rederi CMA - ville blive godkendt, så samarbejdet kunne begynde midt i 2014.

»Vi havde håbet på midt på året. Men vi regner ikke med at få alle godkendelser hurtigt nok. Det er senere, end vi havde håbet på,« sagde Nils Smedegaard Andersen på en telekonference i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

A.P. Møller-Mærsk

I mio. dollars2014 1. kvt2013 1. kvtÆndr.
i pct.
Omsætning11736116341%
Driftsresultat2237186320%
Nettoresultat113071358%
Egenkapital42415396467%
Overskudsgrad19,1 pct.16,0 pct.


Han fortæller, at det trækker ud med at få alle godkendelser på plads.

»Vi er fortsat i tæt dialog med samtlige konkurrencemyndigheder, som skal godkende det her. Vi håber, at de vigtigste er på plads i midten af året. Der er en del mindre lande, som også skal godkende, og som vi gerne vil have til at godkende det. Derfor forventer vi nu, at det kommer i gang i løbet af efteråret 2014,« sagde Smedegaard.

pix


Alliancen er for nyligt blevet godkendt af de amerikanske konkurrencemyndighederne. Den mest centrale hurdle er, at aftalen også bliver blåstemplet i Kina.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere