Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk Terminals afslutter milliardopkøb med et lille "men"

Mærsk
Foto:

A.P. Møller-Mærsks havnedivision, APM Terminals, har afsluttet opkøbet af aktiemajoriteten i det Barcelona-baserede Grup Maritim TCB og dermed kontrollen med otte af dets 11 havneterminaler i Europa og Latinamerika.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fortæller selskabet i en meddelelse onsdag.

Grup Maritim TCB sidder i alt på 11 havneterminaler, der alle oprindeligt var en del af handlen, men APM Terminals mangler fortsat godkendelser til overtagelsen af tre af terminalerne. Da de tre havne dog blot udgør en meget lille del af den samlede handel, der koster APM Terminals 1 mia. dollar, gennemføres handlen uanset udfaldet af forhandlingerne med myndighederne, oplyser selskabet.

mærsk

Og APM Terminals regner da også med at få de sidste tre terminaler, der er i Izmir i Tyrkiet, Santa Cruz på Tenerife og Las Palmas på Gran Canaria, med i købet.

»Vi fortsætter med at forfølge opkøbet af TCB's tyrkiske og kanariske terminaler og er overbeviste om, at vi vil kunne give tilfredsstillende svar på myndighedernes spørgsmål i Tyrkiet. Men da disse aktiver udgør mindre end 5 pct. af værdien af opkøbet, har vi besluttet at gennemføre opkøbet nu for at kapitalisere på det betydelige momentum, som vi har opbygget frem mod lukningen af handlen«, siger Joe Nicklaus Nielsen, der er direktør for havneinvesteringer hos APM Terminals, i meddelelsen.

US-ECONOMY-SHIPPING-FRANCE

Øger kapaciteten markant

De 11 havneterminaler fra Grup Maritim TCB har en årlig kapacitet på 4,3 mio. tyvefodscontainere (teu), som APM Terminals kan lægge oveni sin samlede kapacitet med købet. Den estimerede årlige volumen i terminalerne er 3,5 mio. teu. Sidste år håndterede APM Terrminals omkring 36 mio. teu.

Ud over de tre terminaler, der fortsat hersker usikkerhed om, er den resterende del af pakken terminaler i Barcelona, Valencia, Castellon og Gijon i Spanien samt Yucatan i Mexico, Buenaventura i Colombia, Paranagua i Brasilien - og sluttelig Quetzal-terminalen i Guatamala, der er under opførelse.

»Vi er meget glade for at afslutte købet af Grup Maritim TCB, og vi ser frem til at samarbejde med vores nye kollegaer. Opkøbet udvider vores position i Spanien og accelererer vores vækst i Latinamerika«, siger Kim Fejfer, der er administrerende direktør hos APM Terminals, i meddelelsen.

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Smedegaard: Opkøb styrker værdi

I en separat meddelelse, der blev offentliggjort, da opkøbet første gang blev flaget i september sidste år, slog A.P. Møller-Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, fast, at opkøbet passer perfekt ind i strategien for selskabet.

»Med den robuste finansielle præstation og balance er selskabet i en stærk position til at lave investeringer af denne type i volatile markeder og forfølge vækstmuligheder - både organisk og gennem opkøb«, sagde han dengang.

»Opkøbet støtter vores vækstplaner og værdi for APM Terminals' brede portefølje af kunder i Europa og Latinamerika«, fortsatte Mærsk-topchefen.

Mærsk tabte en spids på bundlinjen i 2013

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere