Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk sparer 70 mio. på forsikringer

pix-POLAND SHIPPING
Mærsk-gruppen har sparet 70 mio. kroner årligt på at oprette et internt forsikringsselskab. Foto:

Ved at oprette et internt forsikringsselskab, har rederiet nedbragt udgifterne til forsikring markant. Det koster samtidig forsikringsbranchen en tabt omsætning på 600 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

A.P. Møller-Mærsk har ved at oprette et internt forsikringsselskab kunne reducere deres forsikringspræmie med 600 millioner kroner om året. Efter at have afholdt de omkostninger, forsikringsselskaberne tidligere klarede, er nettobesparelsen på hele 12 mio. dollar - ca. 70 millioner kroner, skriver Børsen.

Forsikringspræmien på at have verdens største containerskibsflåde, olierigge, slæbebåde og meget andet løber, som man sikkert kan forestille sig, ret hurtigt op i mange penge.

To milliarder kroner kostede det A.P. Møller-Mærsk om året, indtil de i 2012 oprettede et internt forsikringsselskab med tre medarbejdere, der ved hjælp af koncernens store balance selv kan absorbere meget risiko internt.

pix-FREIGHT DEMAND/MAERSK

I stedet for at betale store præmier til forsikringsselskaberne, benytter Mærsk dem til serviceopgaver.

"Vi baserer en del på outsourcing, blandt andet hos forsikringsselskaberne. De får i stigende grad serviceopgaver frem for risikopræmier. Opgaverne går dels på at forbedre risikoen, dels på selve driften med udstedelse af policier i alle lande, bistand til skadesbehandling og fastsættelse af priser. På de områder læner vi os op ad forsikringsselskabernes kompetence," siger Lars Henneberg, chef for Maersk Insurance og risikostyringen i Mærks-gruppen, til Børsen.

Og Mærsk er ikke alene, for en række af de største selskaber herhjemme har i de senere år oprettet interne forsikringsselskaber. Det gælder ifølge avisen eksempelvis Carlsberg, Danish Crown, DONG, TDC, Arriva, Lundbeck og DSV.

12BUSPix-Smedegaard.jpg

I forsikringsbranchen indrømmer man, at det koster på toplinjen og glæder sig over, at det trods alt ikke er mange virksomheder, der har størrelsen til at håndtere forsikring internt.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere