Del : SMS

Mærsk skærer kraftigt i containerflåden

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk
ARKIVFOTO. Foto:

Maersk Line har i 2015 reduceret sin flåde af containerskibe massivt, og den samlede kapacitet er på bare et år faldet med 30 pct.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nedskaleringen af flåden er del af et større spareprogram, der skal trimme selskabet til fremtiden i et marked, hvor vækstudsigterne ikke ser lovende ud.

Det skriver Børsen, der har brugt tal fra analysehuset Alphaliner.

Konsekvenserne af den uventede nedjustering i efteråret fra Mærsk begynder således at vise sig og drejer sig i første omgang primært om lejet kapacitet, de såkaldte chartrede skibe.

- Det er klart, at vi på den korte bane gør alt for at styre vores omkostninger, og her er den del af vores flåde, der er chartret, det første sted, vi går i gang, siger Jakob Stausholm, direktør for strategi i Maersk Line til Børsen.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Opsigtsvækkende ved tallene fra Alphaliner er samtidig, at Maersk Line i øjeblikket går enegang i branchen med de massive besparelser på flådekapaciteten, skriver Børsen.

Den samlede branche har i forhold til året før reduceret sin kapacitet med 4,5 pct., mens Maersk Line har reduceret med samlet 29,3 pct.

- Mærsk går forrest og er den første, der går ind og tager hånd om den alvorlige situation, som branchen befinder sig i, vurderer Stig Frederiksen, senioranalytiker hos Nordea Markets.

Enegangen har dog så sent som under seneste shippingkrise i 2009-10 kostet markedsandele for Mærsk, hvor hovedkonkurrenten MSC nød godt af at have fortsat med uændret kapacitet.

tres

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere