Berlingske Business
LIVE
11:26 Gyldendal leverer nyt underskud - aktie falder

Mærsk ser bedring for containerne efter drøje hug i 2016

Skib 2 - 20170208091613463_org

Mærsks administrerende direktør Søren Skou forventer smult vande for containerdivisionen i 2017.

København. A.P. Møller - Mærsks kerneforretning, Maersk Line, havde et rædderligt 2016. Priskrigen efter finanskrisen fortsatte med uformindsket styrke, og der var slagtilbud på fragt af containere.

Det gav et markant underskud i Maersk Line, der med sine over 630 containerskibe er verdens største containerrederi.

- De lavere fragtrater kunne tilskrives overkapacitet i markedet og en beskeden efterspørgsel. Maersk Lines fragtrater faldt markant på alle ruter, skriver Maersk Line i regnskabet.

BM

Den gennemsnitlige pris Maersk Line tog for at fragte en container faldt da også til 1795 dollar i 2016. Mærkbart mindre end 2209 dollar i 2015 og tæt på en halvering fra 3284 dollar i 2008.

Da Maersk Lines gennemsnitlige udgift til at flytte hver container i 2016 var på 1982 dollar, og selskabet fragtede 10,4 millioner af slagsen, tabte rederiet markante 2,6 milliarder kroner sidste år.

I hjørnekontoret hos A.P. Møller - Mærsk er der dog håb for fremtiden. Her forventer administrerende direktør Søren Skou, at Maersk Line vil give et solidt overskud i 2017.

Mærsk containerskib

- Det gør vi, fordi der er langt bedre balance mellem udbud og efterspørgsel. Fjerde kvartal er det første siden 2010, hvor efterspørgslen voksede hurtigere end tilgangen af tonnage, siger Søren Skou på en telekonference efter regnskabet.

Derudover har det benhårde containermarked ført til, at antallet af konkurrenter er blevet mindre. Det tyder på bedre priser, da en tumultarisk konkurrence om overlevelse ofte får aktører til at gøre alt for at kapre kunder.

- Der har været en konsolideringsbølge i gang, og ud af de 16 globale containerrederier ved starten af 2016 er syv enten blevet absorberet eller er på vej til det - og et er endda gået konkurs (Hanjin, red.).

- Så kombinationen af konsolidering, en meget lavere tilgang af ny tonnage og vækst i efterspørgslen gør, at vi egentlig er relativt optimistiske for 2017, siger Søren Skou ifølge Ritzau Finans.

Michael Pram

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen