Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk sejler gratis for at redde liv

Mærsk hjælp
Overskrift
Store internationale virksomheder som Mærsk spiller en nøglerolle i FN-organisationens og nødhjælporganisationers kamp for at redde liv i takt med det stigende antal katastrofer rundt om i verden. Foto:
 

»Mærsk er ekstremt generøs og optaget af at hjælpe os med den livsvigtige mission, vi har,« siger Anne Poulsen, direktør i FNs Fødevareprogram, i forbindelse med bl.a. ebola-katastrofen i Vestafrika.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fleste tænker nok ikke over det. Det giver rigtig god mening, at gavmilde regeringer som bl.a. danske bidrager med kroner og øre i den globale kamp mod fattigdom og sult, men også nogle af verdens førende private logistik- og transportvirksomheder, bl.a. Mærsk, hjælper verdens største nødhjælpsorganisation, FNs Fødevareprogram (WFP), samt nødhjælpsorganisationer som UNICEF og WHO i katastrofeområder.

Når f.eks. WFP rykker ud med hjælp til masser af hjemløse mennesker, der har behov for nødhjælp i form af bl.a. fødevarer og medicin, hjælper Mærsk. Det er lige fra at stille containerskibe og containere til rådighed til at yde kontante donationer for millioner af kroner.

»Vore private partnere er ufatteligt vigtige,« fastslår danskeren Anne Poulsen, direktør for WFP i Norden.

Store internationale virksomheder som Mærsk spiller en nøglerolle i FN-organisationens og nødhjælporganisationers kamp for at redde liv i takt med det stigende antal katastrofer rundt om i verden.

Mærsk har været på pletten flere steder. Først var det 2011 i Japan efter det kraftige jordskælv efterfulgt af tsunami og et ødelagt atomkraftværk gjorde hundrede tusinde mennesker hjemløse. Siden har Mærsk ydet støtte til katastrofer i f.eks. Sudan, Haiti, Filippinerne og senest i forbindelse med ebola-epidemien i Vestafrika, der var den værste ebolakrise nogensinde.

 

Mærsk blev i 2011 en af tre gigant partnere i det humanitære logistiske udrykningsteam, Logistics Emergency Team, LET, der blev etableret under World Economic Forum. Formålet er at få den private sektor i samarbejde med den humanitære indsats. Ud over Mærsk er amerikanske UPS og britiske Agility med i LET-samarbejdet for at støtte Global Logistics Cluster, som ledes af FNs World Food Program.

I 2014 donerede Mærsk én mio. dollars eller over seks mio. kr. til den humanitære indsats mod den frygtede ebola-virus i Guinea, Liberia og Sierra Leone. Mærsk sørgede for transport af store mængder gods, bl.a. fødevarer, medicin, telte og ambulancer, biler og lastbiler, samt opmagasinering af lasterne i land. Mærsk stillede således containerskibe, containere, logistikstøtte og anden ekspert­viden mod betaling til rådighed for FN Fødevareprogram samt bl.a. USAs, Frankrigs og Storbritanniens regeringers aktiviteter i Vestafrika. .

Effektivt og fleksibelt

I FNs Fødevareprogram priser direktør Anne Poulsen sig i dag lykkelig over, at WFP kan trække på nogle af verdens største logistik- og transportvirksomheder, ikke mindst Mærsk. Dermed kan fødevarer og medicin meget hurtigere, mere effektivt og fleksibelt end tidligere nå ud til verdens katastrofeområder og områder, hvor mennesker ikke får nok at spise, siger hun.

Repræsentanter for Mærsk, UPS og Agility holdt i denne måned møde med FNs Fødevare­program hos Mærsk Gruppen for at drøfte, hvad de har lært og opnået. Der var bred enighed om, at Mærsk-bidraget til ebola-indsatsen var den bedste støtte, der er nogensinde givet i LET-samarbejdet. Mærsk tilkendegav, at koncernen er indstillet på at fortsætte aktiviteterne og udbygge samarbejdet ved kommende katastrofer.

»Jeg synes, at Mærsk er ekstremt generøs og optaget af at hjælpe FNs Fødevare­program i den livsvigtige mission, vi har. Vi skal sikre alle mennesker uanset, hvor de bor, og hvad de er ramt af, at de har det, de skal bruge for at overleve og kan leve et aktivt og sundt liv. Det er udtryk for en stor og dyb ansvarlighed fra Mærsk, at de er gået i samarbejde med os,« siger Anne Poulsen.

Ebola-landene blev i 2014 mere og mere isolerede fra omverdenen som følge af frygten for smitte. Mærsk var således med til at sikre en livsvigtig støtte kom frem til de katastrofe­ramte befolkninger. Mærsk var med til at sikre, at livsvigtige forsyninger af humanitær hjælp kom frem med container­skibe, men også en fortsat forsyning af kommer­cielle varer. Det var med til at understøtte de skrøbelige økonomier i de berørte lande, Amerikanske UPS sørgede fra Køln-Bonn-lufthavnen for fælles flytransport af nødhjælp fra 40 humanitære organisationer til Vestafrika.

Samfundsmæssigt ansvar

»Som virksomhed tager vi et samfunds­mæssigt ansvar i de lande, vi opererer i. Under de humanitære katastrofer kan vi yde støtte via vores logistikekspertise og vores globale netværk. LET-samarbejdet sikrer, at vores ekspertise kommer i spil, når der er allermest brug for den, og i partnerskabet med andre LET-medlemmer giver indsatsen den størst mulige effekt,« siger Annette Stube, chef for Sustainability i Mærsk Gruppen.

Anne Poulsen fra FNs Fødevareprogram konkluderer:

»Mærsk er en stor og vigtig partner for os. Vi har kunnet reagere hurtigere og meget mere smidigt. Der er ingen tvivl om, at støtten fra Mærsk til indsatsen i de ebola-ramte lande har været af uhyre stor betydning. Vi var afhængige af vore private partnere for overhovedet at kunne få hjælpen frem.«

»På grund af frygten for smitte var de berørte lande isoleret og store dele af den private, kommercielle transportsektor indstillede al trafik til og fra Guinea, Liberia og Sierra Leone. Derfor er vi Mærsk dybt taknemmelige,« siger Anne Poulsen.

1

En ting er, at Mærsk bliver lovprist for sin engagement i det humanitære nødhjælpsarbejde. Det hører imidlertid med i billedet af, hvad Mærsk står for, at datterselskabet Maersk Line sejler med våben for forskellige kunder. Rederiet samarbejder ligeledes for det amerikanske militær. Da USAs militære styrker var i Afghanistan, sejlede Maersk Line mange laster dertil. Rederiet sejlede også laster for USAs hær i forbindelse med den amerikansk ledede invasion i Irak i 2003.

»Folk tror, at vi sejler våben og ammunition for det amerikanske militær, men det gør vi ikke, heller ikke når de er i krig. Det, vi sejler med, er tøj og masser af mad, bl.a. cowboybukser og hamburgere,« siger Michael Stor­gaard, Senior Press Officer i Maersk Line.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere