Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk-rival tror på "betydeligt" 2012-overskud

CMACGM2_Business
CMA CGM er verdens tredjestørste containerrederi med en markedsandel på omkring otte procent. Foto:

CMA CGM, verdens tredjestørste containerrederi og en stor konkurrent til danske Maersk Line, venter fortsat at komme igennem 2012 med sorte tal på bundlinjen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forventningen er et "betydeligt" (substantial) overskud, skriver selskabet i sit regnskab for tredje kvartal.

Kvartalet bød på en omsætning på 4,2 mia. dollar, en stigning på 9 pct. mod samme kvartal et år tidligere. Rederiet flyttede 2,7 mio. tyvefodscontainere (teu) mod 2,6 mio. teu i tredje kvartal af 2011.

Driftsindtjeningen (EBITDA) var på 617 mio. dollar, mens EBIT-marginen var 13 pct., hvilket CMA CGM selv kalder "det bedste resultat offentliggjort i branchen". Nettoresultatet var et overskud på 371 mio. dollar.

I første kvartal af 2012 fik CMA CGM, der ikke er børsnoteret, et underskud på 248 mio. dollar, mens andet kvartal gav 178 mio. dollar i overskud på bundlinjen. Dermed har rederiet i årets første ni måneder samlet set tjent 301 mio. dollar.

Ifølge analysehuset Alphaliner har CMA CGM en markedsandel på 8,3 pct. af verdens containerskibe, kun overgået af schweiziske MSC med 13,1 pct. og A.P. Møller - Mærsk-koncernen, der sidder på 15,5 pct.

Containeraktiviteterne gav Mærsk et overskud på 2866 mio. kr. i tredje kvartal, og efter årets ni måneder var der dermed i alt 731 mio. kr. i overskud, da første kvartal også på Esplanaden gav et stort tab.

Maersk Line venter for hele 2012 et "beskedent" overskud.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere