Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk-rederi vender fem års nedtur

Nils Smedegaard Andersen
»Det er altafgørende for os som virksomhed, at vi formår at skabe værdi for investorerne målt i forhold til, hvad vi investerer af penge og den risiko, der er forbundet med deres investering,« siger Nils Smedegaard Andersen. 

Efter fem års ørkenvandring og økonomisk krise er der nu udsigt til, at det tidligere så problemfyldte containerrederi Maersk Line igen næste år giver afkast i forhold til de mange milliarder, koncernen har investeret i virksomheden, hvilket ifølge Mærsk-chef Nils Smedegaard Andersen er altafgørende for forretningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mærsks absolut største forretningsben, containerrederiet Maersk Line, er nu efter flere år pauvre resultater for alvor ved at komme sig.

Et milliardopkøb af den hollandske konkurrent P&O Nedlloyd og den efterfølgende finanskrise har ellers medført, at de mange tusinde Mærsk-aktionærer de senere år har måttet kigge langt efter et fornuftigt afkast i det enorme rederi målt i forhold til de mange milliarder kroner, som Mærsk har stoppet i forretningen.

Valuta for pengene

Således viser beregninger fra den svenske investeringsbank Carnegie, der har en række af de større internationale Mærsk-investorer som kunder, at containerderiet Maersk Line allerede i 2011 vil give investorerne valuta for pengene.

Investeringsbanken forventer, at Maersk Line til næste år vil levere et afkastkrav i forhold til den investerede kapital på ni procent, hvilket er første gang siden 2005, at Maersk Line kan leve op til et afkastkrav på 8,5, som ifølge Carnegie er et af rederiets mål.

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen er endnu ikke klar til selv at sætte tal på, hvad man på Esplanaden forventer sig i 2011, men han understreger, at netop forholdet mellem overskuddet og de investerede midler i hver enkelt forretning er altafgørende for det lyseblå selskab.

»Det er altafgørende for os som virksomhed, at vi formår at skabe værdi for investorerne målt i forhold til, hvad vi investerer af penge og den risiko, der er forbundet med deres investering. Vores mål er vækst, og derfor er det helt centralt, at vi holder fokus på ikke kun at skabe overskud men sørger for, at vi leverer et fornuftigt afkast i forhold til de investerede kapital,« siger Nils Smedegaard Andersen til Berlingske Business.

Ekspansion i Afrika

Nils Smedegaard Andersen understreger, at tanken om at måle indtjeningen i forhold til, hvad man har spenderet på et særligt område gennemsyrer hele tankegangen hos Mærsk.

Blandt andet kan det forklare frasalget af de britiske Netto-butikker, der blev solgt til Asda Stores, der er ejet af giganten Wal-Mart, for knap syv milliarder kroner, samt salget af ejerandelen i den kinesiske Yantian Terminal tidligere på året.

»Vi jagter konstant det bedste afkast, hvad enten det er i vores olieforretning eller i Dansk Supermarked. Det gælder naturligvis også for Maersk Line, hvor vi sidste år ikke tjente nogle penge. Det gør vi nu, hvilket er utroligt vigtigt for at skabe positive pengestrømme, det er den benzin, der skal drive vores vækst,« siger Nils Smedegaard Andersen, der blev hentet til Danmarks største virksomhed fra kollegerne i Carlsberg, hvor han gennem en årrække havde indtaget hjørnekontoret.

Som eksempel på Maersk Lines strategi om hele tiden at vækste med afkast til investorerne for øje peger Mærsk-chefen på rederiets afrikanske aktiviteter.

»Vi har de senere år investeret i en række skibe til Afrika og Sydamerika, fordi vi har et klart mål om at være det førende rederi i Afrika og ekspandere. Men det mål kan kun opnås, hvis vi sørger for at skabe et tilstrækkelig stort overskud set i forhold til de over 20 milliarder kroner, vi har investeret i skibe og containere her,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Investerer trods krise

Det er især det meget positive resultat for årets første tre måneder, der for alvor har fået analytikerne til at tro på en hurtig retur til fordums storhed i Mærsk.

På ganske kort tid har landets største virksomhed nemlig formået at rejse sig oven på et forfærdeligt 2009, hvor selskabet på Esplanaden samlet set tabte fem milliarder kroner.

Her var det især verdens største containerrederi Maersk Line, der var en klods om benet på den ambitiøse virksomhed med et minus på over 11 milliarder kroner på containershipping og relaterede aktiviteter.

»Vores store fordel er, at vi aldrig har været en gearet forretning, og det har gjort det muligt for os at investere selv i en krisetid takket være vore egne midler, bankerne samt obligationer,« siger Mærsk-direktøren.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere